23948sdkhjf

Vilket sätt att resa är klimatbäst?

Att jämföra olika resors klimatpåverkan är inte enkelt. Det var till exempel först i samband med oljekommissionens arbete som vetskapen om flygets klimatpåverkan blev allmänt känd genom forskaren Jonas Åkermans presentationer.

Att jämföra olika resors klimatpåverkan är inte enkelt. Det var till exempel först i samband med oljekommissionens arbete som vetskapen om flygets klimatpåverkan blev allmänt känd genom forskaren Jonas Åkermans presentationer. Flyget har ungefär 2,5 gånger större klimatpåverkan perpassagerarkilometer än en bensinbil! Trots detta är flygbränslen helt obeskattade medan biltrafiken betalar högst koldioxidskatt av alla sektorer. Svårigheten att jämföra utsläppen grundar sig på att flygets klimatpåverkan inte bara beror på koldioxidutsläppen utan även på utsläppen av kväveoxider som påhög höjd omvandlas till ozon, samt utsläppen av vattenånga och kondensstrimmor. Klimatskadorna av flyget blir därför minst dubbelt så stora som vad koldioxidutsläppen i sig orsakar.Än svårare kan det förefalla vara att jämföra bil med tåg. SJ hävdar i sin marknadsföring att en person som reser Stockholm-Göteborg med tågorsakar ett koldioxidutsläpp på 0,4 kg. Oberoende miljöexperter hävdar att koldioxidutsläppet blir närmare 30 kg. Hur kan skillnaden vara så stor?Svaret är att man är oense om vilken el som ska antas ha använts. SJ menar att elens miljöeffekter ska värderas som i huvudsak vattenkraftsel. Experternamenar att elen ska värderas som importerad kolkondensel.Energimyndigheten har nu lagt fast en officiell rekommendation för hur el ska miljövärderas. Enligt myndigheten ska miljövärdering av el i alla sammanhang beräknas med marginalel. På Eunivå anger myndigheten att denna idag utgörs avkolkondens. Utifrån Energimyndighetens anvisningar kring huren korrekt miljövärdering ska ske kan flera viktiga observationer göras:• En resa Stockholm-Göteborg med tåg jämfört med bensinbil ger vid samma be-läggning samma koldioxidutsläpp. Vid till exempel 50 % beläggning i tåget och 2,5 personer i bilen blir utsläppen i båda fallencirka 28,5 kg koldioxid per person.• En resa med en miljöbil är normalt alltid ett bättre miljöval än tåg.• Cirka 2/3 av alla X2000-avgångar har så låg beläggning att koldioxidutsläppen ökar jämfört med om passagerarna åkt bensinbil istället. Jämfört med miljöbilar kan ytterst få tågavgångar motiveras miljömässigt.• Även för Stockholms tunnelbana gäller att mer än hälften av avgångarna har så låg beläggning att det ur klimatsynpunkt vore bättre om passagerarna kört bensinbil istället.Utifrån detta kan några viktiga slutsatser för transport- och miljöpolitiken dras:• Det är för klimatpolitiken viktigt att inte provocera fram lågbelagd tågtrafik genom skatteförmåner som sänkt moms eller subventioner.• Det är viktigt för klimatpolitiken att inte genomföra infrastrukturinvestering som genererar lågbelagd tågtrafik.Källa: Bil Sweden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065