Nytt innovativt däck
Goodyears nya högfartsdäck Eagle F1 Asymmetric innehåller en rad innovativa nyheter och sätter en helt ny däckstandard för prestandabilar. Nya Eagle F1 Asymmetric har dokumenterat bättre grepp både på våt och torr asfalt genom ett nytt asymmetriskt däckmönster, racinginspirerad gummiblandning och Goodyears "Active Cornergrip Technology". Däcket riktar sig till den kraftigt växande konsumentgruppen för högprestandabilar. Efter många års framgångar och topplaceringar i tester med prestandadäcket Goodyear Eagle F1 GS-D3, introducerar Goodyear nu ett ännu bättre och helt nyutvecklat högfartsdäck, Goodyear Eagle F1 Asymmetric, som sätter en helt ny standard inom däckklassen. Föregångaren till Goodyear Eagle F1 Asymmetric satte tidigt däckstandarden för prestandabilar som t ex Audi, BMW, Porsche, Ferrari och Mercedes och besegrade även konkurrenterna i flera år och i många test genomförda av organisationer och tidningar över hela Europa. Det nya däcket från Goodyear är förbättrat på så gott som alla områden. Nyheterna förbättrar väggreppet En av de viktigaste förändringarna är det asymmetriska däckmönstret. Insidans öppna spår tillsammans med de runtgående djupa kanalerna gör att vatten på vägbanan kan pressas ut maximalt från däcket. Den breda mittribban ökar stabiliteten vid höga farter. Breda och solida gummiklackar på utsidan av däcket ger maximalt grepp i kurvorna. Alla dessa egenskaper stöds av gummiblandningen som är hämtad från racingdäcken och ytterligare förbättrar greppet på vått underlag. Goodyear Eagle F1 Asymmetric har utöver en ny asymmetrisk gummikonstruktion också en ny asymmetrisk kolfiberförstärkning i däckets sidvägg, som ökar stadgan och förbättrar greppet i kurvtagningen påtagligt. Konstruktionen fördelar däckets tryck över hela däckmönstrets bredd, vilket ökar väggreppet vid kurvtagning. Den nya teknologin är designad och marknadsförd av Goodyear under namnet "Active Cornergrip Technology". Med hjälp av en nyutvecklad gummiblandning som är hämtad från racingbanorna har Eagle F1 Asymmetric också fått ett ännu bättre grepp på vått underlag. Det nya däcket har i interna tester uppvisat 10 % förkortad bromssträcka redan vid 80 km/h i vått väglag jämfört med föregångaren. Det gör däcket till ett naturligt val för förare av prestigebilar, som kräver högsta möjliga prestanda genom grepp i höga farter även vid vått väglag.