Tre svenska studentlag tävlar med egendesignade bilar i Shell Eco-Marathon
Hur långt kan ett fordon rulla på en viss mängd bränsle? Varje år utmanar Shell teknikstudenter runtom i Europa att ställa upp och tävla med egenutvecklade fordon som tävlar i att vara så bränslesnåla som möjligt. Finalen går på Nogaro-banan i Frankrike och förra året vann ett franskt universitetsteam med en bil som klarade 288,5 mil per liter bensin! I år medverkar två lag från KTH och ett lag från Chalmers i finalen den 11-13 maj.
Det är totalt cirka 3000 studenter från 20 länder som ingår i de 262 lag som ska bygga varsin bil i år. Svenska rekordet ligger på 50 mil per liter, satt av bilen Agilis, och ett av KTH-lagen arbetar nu på att förbättra den ytterligare till årets tävling.
- Fordonen är oerhört spännande med mängder av olika utformningar och i olika motor- och energiklasser. De kan gå på diesel, bensin, solenergi, LPG, elektricitet, vätgas, biodrivmedel eller andra energikällor, berättar Martin von Arronet, informationschef vid Svenska Shell. Det finns dessutom dels en prototypkategori där det enda kravet på fordonet är att det är tre- eller fyrahjuligt, och dels en 'Urban Concept'-kategori, där fordonen till utformningen ska likna vanliga bilar och som föraren sitter upprätt i.
Intresset för alternativ energi ökar Shell Eco-marathon har aldrig rönt så stort intresse som i år. Antalet lag är 16 procent fler än förra året. I synnerhet ökar intresset för att bygga fordon på alternativa energikällor. Så här ser fördelningen av de 262 lagen på olika energislag: • De flesta lag, 155 stycken, bygger bensindrivna fordon • 21 lag bygger dieseldrivna fordon • 18 lag bygger bilar som drivs med LPG (Liquid Petroleum Gas), ett renare kolvätebränsle. • 68 lag bygger bilar som drivs av alternativa energikällor såsom vätgas, biobränsle eller sol. Denna klass har ökat med 36 procent sedan förra året.
Första gången Shell Eco-Marathon arrangerades var för arton år sedan. I år ska det för första gången även arrangeras i USA.