58 miljoner till utveckling av hybridfordon
Energimyndigheten genomför nu en storsatsning när det gäller stöd till utveckling av hybridfordon. Totalt 58,4 miljoner kronor beviljas till tre projekt inom området. 32 miljoner kronor avsätts till Svenskt hybridfordonscentrum vid Chalmers i Göteborg. Samtidigt får Scania stöd för att demonstrera 10 stadsbussar i trafik och Volvo får stöd för att utveckla två sopbilar.- Mot bakgrund av klimatproblematiken är åtgärder för att minska transportsektorns utsläpp av klimatskadliga ämnen högprioriterade. Genom denna omfattande satsning på forskning och utveckling av hybridteknik och hybridfordon hoppas Energimyndigheten kunna bidra till dels bättre miljö, men också att svensk forskning och utveckling på området stärks inför framtiden, säger Generaldirektör Thomas Korsfeldt i en kommentar.
Svenskt hybridfordonscentrum (SHC) SHC har initierats från fordonsindustrin, högskolan samt Energimyndigheten. Målet för centrat är att bidra till kompetensförsörjningen inom området men också att fungera som nav för svensk hybridfordonsforskning och utveckling. Energimyndigheten beviljar Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg 32,5 miljoner kronor fram till 31 december 2010 för att driva centrat. Chalmers finansierar själva 10,8 miljoner, liksom KTH i Stockholm samt Lunds Universitet. Energimyndighetens stöd utgör 33 procent av projektkostnaden. Samverkande industrier som finansierar vardera sju procent av projektet är AB Volvo, Volvo Cars Corporation AB, Scania CV AB, Saab Automobile AB/GM Powertrain samt BAE Systems Hägglunds AB.
Energimyndigheten har beviljat Scania CV AB i Södertälje 16,1 miljoner kronor för att demonstrera 10 hybridstadsbussar fram till 31 december 2010. Stödet utgör 25 procent av projektkostnaden.
Scania ska bygga och via en samarbetspartner köra 10 hybridstadsbussar i normal trafik. Tekniklösningen är en s.k. seriehybrid där kraftgenereringen sker med en etanoldriven dieselmotor. Mekanisk energi omvandlas sedan till elektrisk via en generator som matar superkondensatorerna och elmotorn. Elmotorn driver bussen. Detta gör att dieselmotorn kan köras mer energioptimalt samtidigt som bromsenergi kan återvinnas. Potentialen för energibesparing jämfört med en konventionell buss är 20-40 procent i stadstrafik.
- Vi är övertygade om att koldioxidutsläppen från trafiken kan minskas genom minskad energiförbrukning och övergång till förnybart bränsle, säger Göran Hammarberg ansvarig för Scanias utveckling av bussar. Därför är det positivt att Energimyndigheten stöder Scanias projekt med hybridstadsbussar, där vi med vår hybridteknik kombinerar minskad energiförbrukning med förnybart bränsle.
Energimyndigheten har beviljat AB Volvo 9,8 miljoner kronor i stöd för att fram till 31 december 2010 utveckla två hybridsopbilar. Stödet utgör 31 procent av projektkostnaden. Sopbilarna ska köras i trafik i Göteborg och Stockholm, Målet är att spara upp till 30 procent av bränsleförbrukningen jämfört med en konventionell sopbil.