Premiär i Genève: Europas bäst säljande bil nu som Variant
Sedan 1993 har de två modellgenerationerna av Volkswagen Golf Variant sålts i mer än 1,2 miljoner exemplar. Nu kommer ytterligare en: under den stundande bilsalongen i Genève blir det världspremiär för den tredje generationens Golf Variant.
Liksom tidigare kännetecknas Golf Variant av ett idealt förhållande mellan innerutrymmen och storlek. En förklaring till framgångarna hos bilens företrädare är kombinationen av generösa lastutrymmen och moderata yttermått. Detta gäller även för nya Golf Variant. Med fem passagerare rymmer Golf Variant 690 liter i bagageutrymmet. Med nedfällt ryggstöd får det plats maximalt 1 550 liter i den 4,56 meter långa bilen.
Designen kännetecknas av en syntes av nya och klassiska element. Bilens bakparti visar en helt ny sida av Golf. Medan baklyktorna i de andra Golf-versionerna till hälften är placerade i bakluckan, är de helt integrerade i karossens hörn i Golf Variant. De understryker optiskt bilens bredd.
Vid marknadsintroduktionen kan Golf Variant beställas med två bensin- och två dieselmotoralternativ. Bensinmotorerna levererar 102 hk/75 kW respektive 140 hk/103 kW. För närvarande blir Golf Variant därmed världens enda kombi med TSI-motor, vars Twincharger-koncept består av såväl turboladdare som kompressor.
Ett nära nog identiskt effektuttag gäller för de två dieselmotorerna. Motorerna levererar 105 hk/77 kW samt 140 hk/103 kW och kännetecknas båda av låg förbrukning. Den mindre motorn förbrukar 5,2 liter diesel/100 km - det ger koldioxidutsläpp på 137 gram/km. Men även den större motorn är såväl snål som skonsam mot miljön. Med en toppfart på 205 km/h står Golf Variant 2,0 TDI för en dieselförbrukning på 5,6 liter/100 km. (CO2-utsläppen är 148 gram/km).
Volkswagen Golf Variant får svensk premiär efter sommaren. Priset är ännu ej fastställt.