23948sdkhjf

Nya föreskrifter för lätta och tunga fordon

Den 5 mars 2007 infördes en ny kontrollbesiktningsföreskrift från Vägverket, vilket innebär att Bilprovningens föreskrift för kontrollbesiktning och Polisens flygande inspektion slås samman till en gemensam föreskrift. Kraven på bilbälten och nödutgångar i bussar skärps.

Den 5 mars 2007 infördes en ny kontrollbesiktningsföreskrift från Vägverket, vilket innebär att Bilprovningens föreskrift för kontrollbesiktning och Polisens flygande inspektion slås samman till en gemensam föreskrift. Kraven på bilbälten och nödutgångar i bussar skärps. Detta innebär att alla sittplatser i bussar, årsmodell 2004 och framåt, ska vara försedda med bilbälten och att nödutgångar inte får vara täckta med galler eller plastskikt som gör det svårt att ta sig ut. Nödutgångar via fönster får inte förses med solfilter, heltäckande dekaler eller metallnät, som kan försvåra användandet av fönstret som nödutgång.Som ett led i att förbättra tunga fordons bromsar kommer anmärkningar mot lång slaglängd på bromscylindern fortsättningsvis att bedömas mot automatjusteringen i bromshävarmen. Ändringen genomförs för att anmärkningen ska vara relaterad till den detalj som är orsaken till den långa slaglängden. De nya reglerna ger nu även möjlighet att öka kraven på mätuttag hos tunga fordon, även på lastkännande ventiler. Mätuttagen är nödvändiga för att kunna beräkna bromsarna vid rullbromsprovet.Den nya föreskriften innebär att Bilprovningen ska kontrollera att det är möjligt att öppna på- och avstigningsdörrar vid en nödsituation samt att flytta ramp- och lyftanordning i förvaringsläge. De nya reglerna innebär att bilar som tidigare har godkänts vid en registreringsbesiktning måste byggas om. Detta gäller fordon från 1989 års modell och framåt.Bilprovningen har länge drivit frågan om lägre gränsvärden vid miljökontrollen på fordon och påbörjade under 2006 ett samarbete med Vägverket för att utveckla och förbättra miljökontrollen. Detta har nu resulterat i sänkta gränsvärden vid miljökontrollen på bensindrivna fordon, från och med miljöklass 2000. Gränsvärdet för koloxid (CO) minskas från 0,5 till 0,3 volymprocent vid tomgång och från 0,3 till 0,2 volymprocent vid förhöjd tomgång (>2000 varv/min). Även på dieselfordon från miljöklass 2005 skärps gränsvärdena vid miljökontrollen och anpassas till europeisk nivå.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062