Touareg BlueTDI - Världspremiär för ny, ren dieselteknologi
Nu lanserar Volkswagen en av de renaste dieselmotorerna i världen. Motorn kommer i den nyligen förändrade Touareg och kallas för BlueTDI med SCR-katalysator. Denna katalysator minskar utsläppen av kväveoxid (NOx) med upp till 90 procent.
Touareg BlueTDI, som utvecklar 225 hk/165 kW, klarar därmed även de allra strängaste avgaskraven. Dessa - som kallas "Tier2 Bin5"-standard - finns för närvarande i de amerikanska staterna Kalifornien, Massachusetts, New York, Vermont och Maine.
Touareg BlueTDI presenteras i Genève som ett av de första fordon med en dieselmotor som kan klara även dessa krav. Särskilt i USA kan snåla turbodieslar som en V6 BlueTDI, mer än någon annan nuvarande drivlineteknologi, bidra till att minska oljeförbrukning och de klimatpåverkande växthusgaserna.
Av den anledningen kommer Volkswagen att erbjuda Touareg med SCR-katalysator med start 2008, inledningsvis på den amerikanska marknaden. Detta som en del av BlueTec-alliansen som Volkswagen sedan slutet av förra året ingår i tillsammans med Audi och DaimlerChrysler.
SCR står för "Selective Catalytic Reduction" och innebär en katalysator specialdesignad för en enda uppgift: att spjälka upp kväveoxiderna i avgaserna till kväve och vatten utan biprodukter. I avgasefterbehandlingen i BlueTDI ingår också en oxidationskatalysator samt ett dieselpartikelfilter.
Reningen av kväveoxiderna fungerar på det viset att bilen har en separat tank med en syntetiskt vattenbaserad urealösning (ADBlue) som sprayas in i avgasströmmen före SCR-katalysatorn, mängden bestäms av avgasmängden mätt av en NOx-sensor efter SCR-katalysatorn. ADBlue reagerar med kväveoxiderna i katalysatorn och bildar fritt kväve och vatten. ADBlue är giftfritt, luktlöst och biologiskt nedbrytbart. ADBlue fylls på vid varje servicetillfälle
2008 kommer Volkswagen även att lansera en Jetta med en NOx-lagringskatalysator som även den eliminerar upp till 90 procent av kväveoxidutsläppen. Dessa två tekniskt utmanande system planeras att få en europeisk marknadsintroduktion strax därefter.
Euro4-standarden ställer för närvarande krav på NOx-utsläpp på 0,25 gram/km. Den amerikanska standarden, som Touareg BlueTDI klarar, står för NOx-utsläpp på 0,043 g/km.