Bilkompaniet investerar 30 miljoner
Bilkompaniet i Mora Leksand Malung AB, återförsäljare för Volvo och Renault har investerat 30 miljoner kronor i en ny försäljnings- och serviceanläggning i Leksand. Det är en av de större företagsinvesteringarna i Leksand under senare år.Det är inte enbart den lokala marknaden företaget siktar in sig på. Leksandsbygden nästa tredubblar sin befolkning under sommarmånaderna. Sommargäster, huvudsakligen från Stockholmsområdet, vistas runt Leksand. En affärsmöjlighet som Bilkompaniet siktar in sig på. Bättre läge i Leksand finns inte. Det är knappt 30 meter från vägkanten till riksväg 70 där Bilkompaniet byggt en helt ny anläggning. Företaget har investerat 30 miljoner kronor i den nya försäljnings- och serviceanläggningen som invigs på fredag (9/3). -Läget för den nya anläggningen var helt avgörande för om vi skulle göra investeringen. Den gamla filialen här i Leksand omsatte cirka 60 miljoner kronor om året. Vi räknar med att på ett par års sikt fördubbla omsättningen, mycket beroende på läget men även att vi försöker vidga vår marknads, säger Jonas Estéen, vd för Bilkompaniet. Utökad marknad Riksväg 70 är en pulsåder året runt. På vintern med skidresenärer på väg till och från Idre och andra skidorter. Under den varmare delen av året kommer sommargästerna från Stockholm och turister från alla möjliga ställen. Antalet invånare i Leksand ökar under sommarmånaderna i det närmaste med det tredubbla från sina cirka 15000 årsboende. -Vi ser stora möjligheter i att dels utöka vår marknad genom att sälja bil till våra sommargäster från storstadsområdena men även att vi säljer service och reparationer hos oss. För kunden är det lättare att lämna ifrån sig bilen någon eller ett par dagar när man ändå är ledig, säger Jonas Estéen. Inga distrikt Bilhandeln var intill för några år sedan reglerad genom att varje återförsäljare hade 61;sitt61; distrikt. När det så kallade gruppundantaget upphörde för ett par år sedan upplöstes de striktadistriktsgränserna. En återförsäljare kan sälja bil till vem som helst oavsett var personen bor. -Vi ska självfallet ta för oss och ser en möjlighet att utöka vårt marknadsområde med de nya förutsättningarna. Och vi har redan börjat, säger Joans Estéen och fortsätter: -Inför säsongen 2006/2007 öppnade vi serviceverkstad i hjärtat av Sälenfjällen med inriktning på de cirka 140 000 volvoägare som besöker området varje vinter. Modern planlösning Den nya anläggningen i Leksand är på 1 800 välplanerade kvadratmetrar. Öppna planlösningar och fönster mellan alla rum och verksamheter ska göra det lätt att se och kommunicera med kunder och medarbetare oavsett om det är försäljning eller verkstad. All personal blir frontpersonal och konceptet med personlig servicetekniker införs. -Här bygger vi bort väggarna mellan oss och kunderna. Vi ska umgås och ta hand om våra kunder hela tiden, förklarar Jonas Estéen. Skön fäbodskänsla I ena hörnet av bilhallen leder en fräckt utformad trappa upp till 61;Spy bar61;. Här kan medarbetare och kunder sätta sig och ta en kopp kaffe tillsammans. På ena sidan har man en utmärkt utsikt över bilhallen och genom fönstret på andra sidan kan man titta ner i verkstaden. -Jag tyckte det var viktigt att få med den lokala prägeln. En sprakande braskamin ger lite fäbodskänsla tillsammans med stora målningar med dalamotiv inom- och utomhus, säger Jonas Estéen. Företaget Bilkompaniet Mora Leksand Malung AB startades 1941 och är sedan begynnelsen ett familjeföretag som nu ägs och drivs av tredje generationen, Jonas och Niclas Estéen. Jonas Estéen blev vd i bolaget 1999, 27 år gammal. Omsättningen i bolaget var då 144 miljoner kronor med 50 anställda. På sex år har omsättningen ökat till 280 miljoner kronor och antalet anställda till 70 personer. Företaget har varje år sedan 1999 redovisat ett positivt resultat. Bilkompaniet är med Volvo marknadsledare i regionen. Markandsandelen för Volvo uppgår till 22 procent, vilket överträffar Volvos mål för svenska markanden med drygt två procentenheter. Närmaste konkurrent har en marknadsandel på 12 procent. Marknadsandelen för Renault är drygt sex procent, vilket är drygt två procentenheter över markandsandelen för hela landet.