Ny studie om vägtrafiken och bilens framtid
Vägtrafiken är och kommer att förbli det dominerande trafikslaget. Inget alternativt transportslag har förutsättningar att ta bilens plats. Därför måste huvudspåret vara att radikalt få ned bilismens utsläpp och olyckor. För Sverige, som har Europas törstigaste bilar och två tillverkare av stora och miljöstarka bilar, innebär detta en gigantisk utmaning.
Vilken framtid har bilen? En analys av vägtrafiken (SNS Förlag) är en av de största studier om bilen och vägtrafiken som gjorts i Sverige. Rapporten presenteras idag, tisdag, i Stockholm.
Per Kågeson ger en vetenskaplig bakgrund till bilismen idag och vägtrafikens framtid. Han diskuterar den omfattande mytbildningen kring bilismens för- och nackdelar. Studien behandlar tre stora problemområden: vägtrafikens miljöpåverkan, säkerheten på vägarna, och den globala trafiktillväxten, eller annorlunda uttryckt - vad händer om 2,5 miljarder indier och kineser skaffar bil?
Några av bokens slutsatser och förslag:
Staten och kommunerna styr inte miljöbilssubventionerna mot låg bränsleförbrukning. En statlig "miljöbil" får släppa ut 217 g/km. EU-kommissionen förslår utsläpp på max 130 g koldioxid per km år 2012. I Storbritannien får myndigheternas bilar inte släppa ut mer än i 150 gram i snitt.Sverige har Västeuropas lägsta beskattning av bilismen i förhållande till BNP.De svenska vägarna måste bli säkrare. Bygg både 1+2 och 1+1-vägar med mitträcke samt skärp hastighetsövervakningen.Global massbilism är möjlig men kräver att fordonens bränsleförbrukning mer än halveras och att el i ökad utsträckning används för att driva dem. Dessutom behövs bra kollektivtrafik och goda förutsättningar för cykling.Per Kågeson är fil. dr i energi- och miljösystemanalys och författare till ett stort antal böcker och forskningsrapporter.