23948sdkhjf

USA-bilsimporten hotad igen

Vägverket har i en rapport föreslagit att sidoimporten av nya fordon från tredje land, som till exempel USA skall stoppas. Detta upprör BIRF, Bilimportörernas Riksförbund. 2002 kom Vägverket med ett förslag om att stoppa importen av USA-bilar.

Vägverket har i en rapport föreslagit att sidoimporten av nya fordon från tredje land, som till exempel USA skall stoppas. Detta upprör BIRF, Bilimportörernas Riksförbund.


2002 kom Vägverket med ett förslag om att stoppa importen av USA-bilar. Det blev en väldig uppståndelse och Vägverket fick backa med sitt förslag. Därefter gav Regeringen Vägverket i uppdrag att presentera förenklade, långsiktiga och förutsägbara regler för direktimport av fordon.


I oktober 2006 kom rapporten från Vägverket, som svar på Regeringens begäran.


Vägverkets uppdrag har inte varit att föreslå hur importen kan begränsas men trots detta föreslår Vägverket i sin rapport att endast begagnade USA-bilar skall kunna importeras och godkännas i Sverige. Ett begagnat fordon skall, enligt Vägverket, vara ett fordon som varit registrerat i mer än 6 månader och som gått mer än 600 mil, eller - oavsett körsträcka - ett fordon som varit registrerat i mer än 12 månader. Fordon som inte uppfyller detta skall därmed inte kunna importeras och godkännas i Sverige.


Om Vägverkets förslag går igenom så kommer detta att vara förödande, inte minst för USA-bilshobbyn men framförallt för miljön. Det skulle dessutom leda till försämrad konkurrens och ett mindre urval av bilar för konsumenternas del.


Många människor ser USA-bilar som bensinslukande miljöbomber men faktum är att de amerikanska biltillverkarna har satsat oerhörda resurser på miljön. På bilmässan i Detroit i år presenterade de amerikanska biltillverkarna ett flertal olika miljöbilar, såväl etanol som hybrider. I Kalifornien hade bilarna katalysator redan 1976 medan det i Sverige infördes så sent som 1988. Det råder ingen tvekan om att de amerikanska biltillverkarna i mångt och mycket ligger långt fram i utvecklingen av miljövänligare teknik. Men om Vägverket får som de vill så kommer inga nya USA-bilar, förutom de som säljs av generalagenter att kunna godkännas i Sverige. Därmed kommer konsumenterna i Sverige inte att kunna ta del av de amerikanska billtillverkarnas avancerade teknik förens långt efter det att tekniken introducerats på marknaden.


Om EU:s gemensamma miljömål skall kunna uppnås så måste det finnas ett stort utbud av miljöbilar så att konsumenterna kan välja en miljöbil som i övrigt passar just deras behov. Den stora familjen eller hantverkaren med behov av större bil måste också kunna välja ett miljövänligare alternativ.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078