23948sdkhjf

Kollektivtrafiken skärper sina miljökrav

Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF rekommenderar läns- och lokaltrafikbolagen att ställa tuffare miljökrav vid trafikupphandlingar. Målet i SLTFs nya miljöprogram är att minst 40% av kollektivtrafiken med buss ska köras med förnybara bränslen år 2012 för att öka till 90% år 2020.

Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF rekommenderar läns- och lokaltrafikbolagen att ställa tuffare miljökrav vid trafikupphandlingar. Målet i SLTFs nya miljöprogram är att minst 40% av kollektivtrafiken med buss ska köras med förnybara bränslen år 2012 för att öka till 90% år 2020. Dessutom ska kollektivtrafiken bidra till att behovet av biltrans-porter minskar. Det ska ske genom att kollektivtrafikresandet ökar med 30% fram till år 2020.


- Nu är tiden mogen att gå i första ledet och ställa mer konkreta krav på förnybara bräns-len, säger Mona Boström, Vd för SLTF. Förnybara bränslen som biogas och etanol an-vänds redan i stora delar av landet idag och bränslekostnaderna närmar sig dieselpriser-na. Det gör att vi kan öka takten och stegvis ersätta diesel i bussarna, säger Mona Bo-ström. Men det räcker inte. Det gäller att samtidigt minska bränsleförbrukningen, fylla bussarna bättre och få fler att ställa bilen.


SLTFs miljöprogram är utvecklat för att användas vid trafikupphandlingar. Programmet innehåller en avsiktsförklaring som gör det möjligt för trafikhuvudmännen att förbinda sig att leva upp till den standard som SLTF rekommenderar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079