23948sdkhjf

Rickard Rydell kör Aston Martin i Le Mans

Rickard Rydell är klar för Aston Martin Racing i den 75:e upplagan av Le Mans 24-timmarslopp som körs 16-17 juni. Rydell gör sin fjärde start i tävlingen och delar i år en Aston Martin DBR9 med David Brabham och Darren Turner.

Rickard Rydell är klar för Aston Martin Racing i den 75:e upplagan av Le Mans 24-timmarslopp som körs 16-17 juni. Rydell gör sin fjärde start i tävlingen och delar i år en Aston Martin DBR9 med David Brabham och Darren Turner.Le Mans 24-timmars är ett av de riktigt klassiska racerloppen - i år körs tävlingen för 75:e gången. Rickard Rydell är nu klar för Aston Martin Racing och gör därmed sin fjärde start i tävlingen.- Det är jättekul att vara tillbaka hos Prodrive som sköter Aston Martins fabrikssatsning på Le Mans 24-timmars. Tävlingen är mycket speciell och det brukar vara 250.000 åskådare på plats, varav 60.000 kommer från Storbritannien. Att köra en brittisk bil för ett brittiskt team blir därför något extra, säger Rickard Rydell.Aston Martin gör en stor fabrikssatsning på tävlingen med två bilar och har placerat Rydell i startnummer 009 tillsammans med australiensaren David Brabham och engelsmannen Darren Turner. Teamets andrabil, startnummer 007, körs av Johnny Herbert, Tomas Enge och Peter Kox.


Tufft i klassenArrangören har valt ut de 55 bilar som kommer till start och 14 av dem går i LM GT1-klassen där Aston Martin tävlar. Målsättningen är givetvis att segra i klassen, men konkurrensen är hård och loppet 24-timmar långt. Det gäller alltså att kombinera snabbhet med tillförlitlighet.- Corvette har dominerat LM GT1-klassen i Le Mans i flera år men givetvis hoppas jag att vi ska bryta den trenden. Dessutom kommer Saleen med två snabba bilar vilket bidrar till att det kommer bli en spännande tävling. Le Mans 24-timmars är också en lagsport eftersom man är tre förare per bil. Vi som delar 009 tycker lika när det gäller inställningar och det är en stor fördel.


FörbereddaÄven om Aston Martin Racing bara satsar på Le Mans i år gör man det fullt ut. Teamet har kontrakterat sex meriterade förare som kommer att få bästa tänkbara förutsättningar.- I slutet på mars åker vi till USA för att göra speciella aerodynamiktester. Sedan följer ett 30-timmars test på Paul Ricard i Frankrike i början på april. Trots att det handlar om en tävling har jag fullt program med körning fram till juni.Förutom mycket tester gäller det för förarna att vara i fysisk toppform. Rydell laddar upp med såväl ishockey som gym för att kunna prestera i racet.- På nätterna händer det att man får köra trippelpass på nästan tre timmar och på dagarna brukar det bli varmt i bilen. Som en förberedelse när jag körde tävlingen 2004 flyttade jag in träningscykeln i bastun för att anpassa mig till värmen, och det är inte omöjligt att jag kommer göra samma sak i år.Starten av Le Mans 24-timmars går lördagen den 16 juni klockan 15.00.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093