Förhandstitt på nya Fiat 500 - en ikon föds på nytt
Den 4 juli 2007 kommer Fiat att premiärvisa helt nya Fiat 500 i Turin. Det är på dagen 50 år sedan Nuova Fiat 500 presenterades i samma stad. Då, för 50 år sedan, markerade Nuova (nya) Fiat 500 att Fiat lyckats återhämta sig efter andra världskriget. Och i sommar är det dags för nya Fiat 500 att markera att en lika viktig återhämtning nu är genomförd för Fiat Automobiles SpA. Nya Fiat 500 är utvecklad av Fiats eget Centro Stile och kommer att tillverkas vid Fiats fabrik i Tychy, Polen. Nya Fiat 500 är en mycket kompakt 3-dörrars bil: Den är 355 cm lång, 165 cm bred, 149 cm hög och har ett axelavstånd på 230 cm. Det är en mycket körglad bil tack vare sitt välbalanserade chassi. Motorerna är pigga och bränslesnåla. I utbudet finns en 1,3-liters Multijet turbodiesel på 75 hk samt två bensinmotorer, en 1,4-liters 16v på 100 hk samt en 1,2-liters 8v på 69 hk. Växellådorna är endera 5- eller 6-växlade och manuella. Nya Fiat 500 understryker Fiats suveränitet när det gäller att skapa små bilar med egen särart och enastående funktion. En kompetens som byggts upp under över 100 år av bilbyggande. Nya Fiat 500 sätter nya normer för segmentet i fråga om kvalitet, komfort, säkerhet, teknologi och utrustningsnivå. Nya Fiat 500 är en perfekt lösning för föraren som söker praktisk funktion, kompakta yttermått men också miljövänlig transport, personlighet, stil och körglädje.
En del bilar går till historien för deras tekniska eller formmässiga innovationer. Andra ihågkoms för den roll de spelat i det dagliga livet för en generation eller ett helt land. Få har lyckats med båda delarna och de som har gjort det blir ikoner. Nuova Fiat 500 är en av dem. Att den kallades Nuova kom sig av att det redan 1936 lanserats en modell med namnet 500 (Topolino). Nuova Fiat 500 och dess karriär sträcker sig över 18 år; från 1957 till 1975. Exakt 3.893.294 bilar byggdes och dessa hjälpte italienare och oräkneliga andra européer att förverkliga drömmen om att kunna transportera sig själv, fritt och till en överkomlig kostnad. Fiat 500 (till och med mera än Fiat 600) satte punkt för efterkrigstidens "nödperiod" för mobilitet och transport i Italien. Med Fiat 500 startade strävan efter komfort, även om den var enkel och ekonomisk. Fiat 500 hjälpte helt enkelt det efterkrigsfattiga Italien att bli lite mindre fattigt och framför allt mycket rörligare. Den satte bokstavligen Italien på hjul!