Handelskammaren befarar chockhöjd trängselskatt
Finansdepartementet har överdrivet de statsfinansiellt positiva effekterna av trängselskatten. Det finns en överhängande risk att detta leder till chockhöjda trängselskatter för att över huvud taget få några pengar över till investeringar i vägar. Stockholms Handelskammares grundläggande inställning är fortfarande att trängselskatten skadar tillväxten och utvecklingen i stockholmsregionen. Det skriver Stockholms Handelskammare i sitt remissvar till regeringen med anledning av trängselskatten.
- För att få ett överskott som kan gå till vägsatsningar ägnar sig regeringen åt kreativ bokföring. Om man tar hänsyn till alla kostnader som uppstår med ett införande av trängselskatten finns i princip inga pengar kvar till vägar. Detta öppnar för att regeringen kommer att höja trängselskatten, något som både Finansdepartementet och Carl Cederschiöld varnar för.
Det säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare som kommentar till remissvaret.
Finansdepartementet skriver rakt ut i sin "Promemoria om vägavgifter i form av trängselskatt" att: Det kan dock komma att behövas ytterligare förändringar i uttaget av trängselskatt, vilket även förhandlingsmannen påpekat. Dessa får hanteras efter ett införande av trängselskatt."
- Det finns en uppenbar risk att regeringen hastar igenom ett beslut för att få det undanstökat. När sedan ekonomiska fakta kommer ifatt kan regeringen tvingas att höja trängselskatten för att rädda systemet. Trots löften från Londons politiker om oförändrad trängselskatt vet vi i dag att deras trängselskatt har fördubblats på bara några år.
- Förslaget från regeringen är emellertid bättre än den trängselskatt vi såg under Stockholmsförsöket. Vi välkomnar att regeringen nu inför avdragsrätt för företagen, vilket Handelskammaren tydligt drivit i förhandlingarna med Carl Cederschiöld, avslutar Egardt.