Oacceptabelt slarv med miljöfakta i bilannonser
Informationen om bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är nästan omöjlig att upptäcka i många bilannonser idag och en granskning visar att 97 procent inte följer reglerna.
- Det är helt oacceptabelt att det slarvas så med miljöinformationen till bilköparna, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
I ett brev till chefredaktörerna på de sex största dagstidningarna uppmanar Naturskyddsföreningen dem att följa Konsumentverkets regler om hur bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp ska anges i bilannonser.
Enligt EU-regler ska bilköparna i marknadsföringen få information om hur mycket bränsle en bil förbrukar och hur mycket koldioxid den släpper ut. Enligt de svenska riktlinjer som Konsumentverket fastställt ska informationen vara ''lätt läsbar och får inte vara mindre framträdande än annan lämnad information''. En granskning som Vägverket gjort visade dock att bara cirka 3 procent av annonserna uppfyllde riktlinjerna. I många annonser saknas miljöinformationen helt.
- Det finns ett stort intresse för klimatfrågan och konsumenterna vill veta vilken miljöpåverkar bilarna har, det borde räcka för chefredaktörerna, säger Svante Axelsson.I brevet till chefredaktörerna på Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet och Sydsvenska Dagbladet , uppmanas tidningarna att respektera Konsumentverkets regler.
- Det finns ett regelverk som bilhandeln, tidningarna och annonsörerna känner väl till. Därför är det märkligt att de verkar ta så lätt på lagen, säger Magnus Nilsson, trafikexpert på Naturskyddsföreningen.