Trängselskatt såsom åkarna vill ha den
Sveriges Åkeriföretag ställer sig bakom CarlCederskölds förslag till nytt system förträngselskatt i Stockholm. I sitt remissvarpekar organisationen på tre förändringartill det bättre: Skatten görs avdragsgill irörelsen för företagen, undantag somsnedvrider konkurrensen tas bort och detuttalade syftet att överskottet av skattenska gå till investeringar i vägnätet iStockholm.
Sveriges Åkeriföretag har i en skrivelsetill finansdepartementet yttrat sig överCarl Cederskölds utredning om trängselskatti Stockholm. Trängselskatten går nu från attvara ett försök till en permanent företeelse.
Sveriges Åkeriföretag var negativ tillförsöket med trängselskatt som genomfördes iStockholm förra året. I den kritik som dåframfördes pekade organisationen särskilt pådet administrativa krånglet, attåkeriföretagen inte kunde dra av kostnaden irörelsen som man kan med t ex bränsle ochandra driftskostnader och att de undantagsom försöket medgav gjorde att konkurrensenblev snedvriden.
-- Carl Cederskölds förslag rimmar helt medvåra ståndpunkter som vi hävdat sedanbegynnelsen, säger Torbjörn Heierson vd förABC-Åkarna. Att kostnader som uppkommer inomnäringsverksamhet är avdragsgill följer dengenerella grundprincipen i svensklagstiftning.
Att skatten nu klart utsägs syfta till attfinansiera väginvesteringar är ocksåpositivt anser åkarna.
-- Det gör det tydligt att man villåstadkomma förbättringar även avtrafiksituationen som kommer Mälardalen iövrigt till godo, säger Torbjörn Heierson.
I utredningen sägs att trängselskatten kanåteruppstå tidigast den 1 juli 2007.Ytterligare en utredning ska undersökaförutsättningarna för att omvandlaträngselskatten till en lokal eller regionalträngselavgift. Förslag om detta kommertidigast i december 2007.