Bra krockresultat för nya Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara har fått fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest vilket innebär att den tillhör de säkrare bilarna i segmentet. Grand Vitara fick dessutom tre stjärnor vardera för barnsäkerheten och för fotgängarskyddet. Värt att notera är att Grand Vitara fick maxpoäng i sidokrocktestet. Även på den aktiva säkerhetssidan är Grand Vitara en mycket trygg och säker bil och har bland annat antisladdsystem (ESP) som standard. Suzuki Grand Vitara har med Euro NCAP:s krockresultat visat att den är en av klassens tryggaste bilar i fråga om passiv säkerhet. Karossen är stark och vridstyv med en skyddande säkerhetsstruktur runt passagerarutrymmet. Bilen är försedd med en integrerad hjälpram som bidrar till den höga vridstyvheten och dessutom utgör basen för stabil infästning av hjulupphängningarna. I den rikliga säkerhetsutrustningen finns bältespåminnare för förarstolen (ljud och ljus), bältessträckare med kraftbegränsare fram, främre justerbara bältesfästen, ISOFIX-fästen för barnstol i baksätet, dubbla främre krockkuddar, sidokrockkuddar samt krockskyddsgardiner, på 5d-versionen både bak och fram. Den aktiva säkerheten grundas på den trygghet en fyrhjulsdriven bil ger vid alla väglag och väderlekar. Antisladdsystem (ESP) är standard på alla Grand Vitara och för bilen tillbaka till rätt kurs om den trots allt skulle få sladd i halkigt väglag. ABS-bromsar med elektronisk bromskraftfördelning och bromskraftförstärkning är också standardutrustning. Bland övrig säkerhetsutrustning kan nämnas trepunktsbälten och nackskydd på samtliga fem sittplatser för femdörrarsversionen. Tredörrarsversionen är klassad som fyrsitsig och har därmed nackskydd och trepunktsbäten på samtliga fyra platser. Pedalstället är eftergivligt (lossnar vid kollision), det finns sidokrockskydd i dörrarna och säkerhetsstruktur i tak för huvudskydd.