23948sdkhjf

Slitna och ojämnt pumpade däck kräver liv i påsktrafiken

Tio personer kommer att dödas i trafiken under påskhelgen som är årets farligaste trafikhelg. En undersökning visar att var sjätte dödsolycka kan orsakas av däckproblem. ? Det kan vara direkt livsfarligt att inte kolla lufttrycket eller ha fel sorts däck vid påskresan.

Tio personer kommer att dödas i trafiken under påskhelgen som är årets farligaste trafikhelg. En undersökning visar att var sjätte dödsolycka kan orsakas av däckproblem. ? Det kan vara direkt livsfarligt att inte kolla lufttrycket eller ha fel sorts däck vid påskresan. Den milda vintern med snöfria vägar har slitit extra hårt på däcken, säger Mattias Albrektsson, marknadschef på Continental Däck.


Påskhelgen är en av årets största trafikhelger. Många sätter sig i bilen för att åka till fjällen eller hälsa på släktingar. Gränslandet mellan vinter och vår ställer till problem för förarna. Det oberäkneliga aprilvädret med snö och ishalka kan snabbt skapa livsfarliga situationer.


1999 omkom 13 personer i påsktrafiken, 2004 dödades 12 . Dödstalen är bara toppen på ett isberg, hundratals skadas allvarligt varje påsk. 2003 skadades exempelvis 339 personer. Om man räknar in trafikolyckorna även helgen innan påskveckan så omkom 257 personer i påsktrafiken mellan 1990 och 2005. Det innebär i snitt 16,1 döda och 536 skadade varje år.Den milda vintern utan snö under långa perioder har inneburit extra slitage på däcken.


? Risken för trafikolyckor i påsk ökar när bilister med vinterdäck, som slitits hårt under den snöfattiga vintern, eller sommardäck, som aldrig byttes i höstas, sätter sig för långkörningar, säger Mattias Albrektsson på Continental.


En undersökning av trafikolyckor i Finland med dödlig utgång mellan åren 1991-2002, visar att var sjätte dödsolycka kan bero på problem med däcken. Var fjärde olycka orsakad av däcksproblem berodde på för väglaget olämpliga däck. 21 procent av olyckorna berodde på dåliga dubbdäck. För lågt eller olika lufttryck orsakade 16 procent av dödsolyckorna. Enligt beräkningar från svenska Falck sker tusen punkteringar per dag i den svenska trafiken.


Däckexperten Mattias Albrektssons fem bästa bäst råden för att undvika påskolyckor:


• Kontrollera att de däck du kört på i vinter nu inte slitits under 5 millimeters mönsterdjup. Använd en femkrona för att mäta.. Ser du toppen på siffran fem bör du byta däck. Både vinter- och sommardäck har slitits hårt på vägarna denna snöfattiga vinter.


• Chansa inte med sommardäck om du ska åka norrut under påsken. Aprilvädret i fjällen är mycket oberäkneligt. Välj större trafikleder eftersom väglaget ofta är bättre än på mindre landsortsvägar.


• Mät lufttrycket i alla däcken. Har du kört på däcken hela vintern utan att kontrollera lufttrycket kan du räkna med att trycket är dåligt. 70 procent av bilisterna glömmer att mäta luften efter det att de satt på däcken.


• Slitna eller ojämnt pumpade däck drar mer bränsle och påverkar det köregenskaperna mycket negativt. Inte minst i plötslig halka eller på blöta vägbanor.


• Se till att du inte har smyg- eller pyspunka på däcket. När du lastar bilen tungt inför påskresan kan det snabbt leda till en trafikfarlig punktering. Undvik det genom att kontrollera lufttrycket innan långresan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111