23948sdkhjf

Mazda satsar på vätgas och etanol

Utmaningen att minska utsläppen av koldioxid kräver en samlad kraftansträngning från både regeringar, den globala bilindustrin, energiföretag, underleverantörer och konsumenter.

Utmaningen att minska utsläppen av koldioxid kräver en samlad kraftansträngning från både regeringar, den globala bilindustrin, energiföretag, underleverantörer och konsumenter. Mazda Motor Corporation har nu presenterat en del av sina långsiktiga framtidsplaner när det gäller teknikutveckling med fokus på Mazdas roll i den globala bilindustrins ansvar för klimat- och transportfrågorna i framtidens samhälle. Mazdas primära mål inkluderar utnyttjande av synergieffekter med Ford och att utveckla Mazdas eget hybridsystem för vätgas. Mazdas eget utvecklade motorsystem för tomgångsavstängning, Smart Idling Stop System, SISS, skall redan om ett par år introduceras på den japanska marknaden. Mazda vill uppnå globala miljöfördelar genom att utveckla högeffektiva och rena motorer och genom att satsa kraftfullt att på olika sätt minska bilarnas vikt. För att ytterligare förbättra transportmiljön utvecklar Mazda, Human Machine Interface, HMI. En teknologi som upptäcker olika faromoment och risker på vägarna, men som även arbetar med en mera kompakt design och förbättrad aerodynamik. Genom fortsatt utveckling och forskning av en hel rad olika teknologier söker Mazda ge framtidens bilar en balans av körglädje, säkerhetsfaktorer och miljömedvetenhet i sann Zoom-Zoom anda. Mazdas viktigaste utvecklingsprojekt är bl.a. att fortsätta utvecklingen av vätgas i kombination med förbränningsmotorer. Under denna långsiktiga utvecklingsprocess kommer dock andra teknologier att presenteras. Mazdas eget utvecklade motorsystem för tomgångsavstängning, Smart Idling Stop System, SISS, introduceras på den japanska marknaden 2009. 2009 kommer även en flexifuel-motor för etanolbränslet E85 att börja säljas på de Nordeuropeiska marknaderna. Nya bensinmotorer med förbättrade prestanda och betydligt lägre bränsleförbrukning introduceras i början av nästa decennium. Samtidigt kommer Mazdas nuvarande snåla och rena dieselmotorer att vidareutvecklas för att möta de hårdare kraven i Japan och Nordamerika. I början av nästa decennium introducerar Mazda nya automatiska växellådor med förbättrad bränsleekonomi. Då kommer även en ny generation av Mazdas unika rotationsmotor med högre effekt och lägre bensinförbrukning. Superhybrid att leasaRedan 2008 börjar Mazda leasa ut superhybriden Mazda5 Hydrogen RE Hybrid med en rotationsmotor för både vätgas-, el- och bensindrift. Räckvidden ökar till 20 mil och effekten med 40% jämfört med de Mazda RX-8 RE Hybrid, som redan idag körs på japanska vägar. I början av nästa decennium startar Mazda serietillverkning av en hybridbil baserad på Hydrogen RE Hybrid. Dessutom utvecklar Mazda en helt ny vätgashybrid med prestanda jämförbara med en tre liters bensinmotor och med en räckvidd på 40 mil. Redan 2009 startar Mazda ett projekt kallat Intelligent Transportation System, ITS, i Hiroshima-området för att tillsammans med regeringen och den lokala regionledningen utveckla olika trafiksäkerhetsprogram. Under 2008 utökar Mazda användandet av olika karbon-material och bioplaster som utvecklats gemensamt av regeringen, industrin och forskningsuniversiteten. Från 2008 förbättras Mazda-fabrikens lackeringsanläggning till att vara den absolut renaste genom utveckling av Mazdas eget system "Three Layer Wet Paint" med en unik vattenbaserad lackeringsteknik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093