Ford Europa satsar på sänka Co2-utsläpp
Ford Europa fortsätter sin satsning på sänkta CO2-utsläpp och lanserar i början av 2008 tre nya modeller som drivs på bioetanolNya Mondeo, Galaxy och S-MAX kommer att komplettera de befintliga modellerna Focus och C-MAXMed de nya modellerna får Ford ett av Europas bredaste miljöbilsprogramProduktnyheterna förstärker Fords position som marknadsledande inom prisvärda och tillgängliga fordonsteknologier för låga CO2-emissioner.Ford Europa utökar sin satsning på sänkta CO2-emissioner genom att bredda sitt modellprogram för bio-etanol drift med tre nya flexifuel modeller.
Från och med i början av 2008 kommer, helt nya Mondeo, Ford Galaxy och Ford S-MAX - Årets Bil 2007 - även att kunna fås med flexifuel-drivlina. Kombinerat med Fords nuvarande flexifuel-modeller, Focus och C-MAX, innebär detta att Ford får Europas bredaste miljöbilsprogram.
Liksom Focus och C-MAX i flexifuelutförande körs flexifuel-versionerna av nya Ford Mondeo, Galaxy och S-MAX på en bränsleblandning bestående av en hög andel bioetanol blandat med bensin (upp till 85 % bioetanol - säljs under beteckningen E85), men kan även köras på enbart bensin eller valfri kombination av de båda drivmedelstyperna. Det ger dem en unik flexibilitet. Användningen av bioetanol i kombination med Fords flexifuel-teknik kan sänka koldioxidemissionerna (CO2) med så mycket som 80 %.
- Flexifuel-tekniken är ett bra alternativ för individuell rörelsefrihet som är mer miljömässigt hållbar, säger John Fleming, President och CEO för Ford Europa.
- Denna effektiva och avancerade miljövänliga teknik är ett enkelt sätt för alla att göra något för att bekämpa klimatförändringarna, utan att behöva göra avkall på grundläggande behov - som att köra bil.
- Flexifuel-tekniken finns tillgänglig och är skonsam både mot miljön och mot kundens plånbok, tillägger Fleming. - Vi strävar efter att utveckla tekniker som minskar CO2-emissionerna, och i det sammanhanget ser vi bioetanol som ett av de idag tillgängliga alternativen som är mest miljövänligt och samtidigt prisvärt och lättanvänt. En förutsättning är dock att infrastrukturen för denna drivmedelstyp byggs ut ytterligare i Europa.
Ford Europa - Flexifuel-pionjären Ford är marknadspionjären inom flexifuel-fordon (FFV) i Europa, där det har sålts mer än 28 500 Ford flexifuel-fordon sedan tekniken lanserades i Sverige för sex år sedan. Som en följd av detta branschledande initiativ kan Ford också stoltsera med att man har flest ägare av bioetanoldrivna fordon i Europa.
Även om merparten av dessa flexifuelbilar har sålts i Sverige, har de båda befintliga modellerna - Ford Focus och C-MAX flexifuel - börjat säljas på allt fler europeiska marknader (11). Italien står på tur härnäst. Säljstarten för de båda modellerna på den italienska marknaden är beräknad till andra kvartalet 2007. På Ford är man övertygade om att fler marknader väntar, eftersom efterfrågan på den här typen av teknik förväntas växa, i synnerhet som EU arbetar för att öka användningen av biobränslen i framtiden.
Detta i kombination med företagets konventionella fordonsteknologier med låga CO2-emissioner, som avancerade teknologier för ren diesel med bland annat
klassledande CO2-prestanda (exempelvis Ford Fiesta med 116 CO2/km), kan Ford erbjuda ett av Europas bredaste modellprogram av bilar med låga CO2-emissioner redan i dag.
Ökad satsning Som ett resultat av de allt större marknadsframgångarna förstärkte Ford nyligen sin organisation för fordon som körs på alternativa drivmedel genom att tillsätta Jan Brentebraten på den nyinrättade tjänsten som Director, Flexifuel and Alternative Fuel Vehicles strategy.
Utnämningen följer på Fords tillkännagivande från 2006 om att man satsar € 1,5 miljarder på utvecklingen av ett flertal miljövänliga fordonsteknologier för bilar som bär Fords, Jaguars, Land Rovers och Volvos emblem. Bland de teknologier som ingår i Fords satsning finns bioetanol-bilar och bilar som körs på andra alternativa drivmedel. Enligt planen ska mer än 100 modeller och varianter med lägre emissionsnivåer och förbättrad bränsleekonomi lanseras de kommande fem åren, inklusive lanseringen av en standardutrustad Ford Focus-version med CO2-emissioner på mindre än 100g/km.
Fullständig teknisk specifikation för de kommande modellerna släpps i nära anslutning till lanseringen 2008.
- Genom att bredda flexifuelprogrammet med några av storsäljarna i vårt europeiska modellprogram kommer Ford Europa att ta ännu ett stort steg mot att göra personlig frihet mer hållbar, säger Fleming.