23948sdkhjf

Nissan lanserar innovativ ventilteknik

Nissan Motor Co. Ltd. introducerar en ny motorteknik som ger oöverträffad balans mellan respons och effekt, bränsleekonomi och låga emissioner. Tekniken kombinerar två system, dels Nissans nyutvecklade ventilteknik Variable Valve Event & Lift, VVEL, och Continuous Valve Timing Control, C- VTC.

Nissan Motor Co. Ltd. introducerar en ny motorteknik som ger oöverträffad balans mellan respons och effekt, bränsleekonomi och låga emissioner. Tekniken kombinerar två system, dels Nissans nyutvecklade ventilteknik Variable Valve Event & Lift, VVEL, och Continuous Valve Timing Control, C-VTC. Tekniken kommer att introduceras på världsmarknaden i produkter från Nissan och Infiniti. Nissan har redan tidigare deklarerat att man planerar att installera VVEL-systemet, som minskar koldioxidutsläppen med upp till 10 procent*, med start verksamhetsåret 2007. Det ingår som en del i Nissan Green?Program 2010, som offentliggjordes i december 2006. Första produkt att utrustas med systemet är Infiniti G37 Coupé, som enligt planerna ska premiärvisas på York International Auto Show. Medan konventionella motorer använder sig av ett gasspjäll för att reglera och kontrollera motorns lufttillförsel, gör VVEL-utrustade motorer detta direkt vid insugsventilen som kontinuerligt kontrollerar ventilernas öppningstider. C-VTC och VVEL påverkar tillsammans ventilernas olika faser, vilket gör det möjligt att på ett effektivare sätt reglera ventilernas arbets- och öppningstider. Detta förbättrar i sin tur luftflödet i cylindrarna och ökar avsevärt motorns respons samt optimerar förhållandet mellan effekt och miljöpåverkan. Den nya motorn har följande fördelar, beroende på arbetsbelastning: Förbättrad bränsleeffektivtetVid låg- och medelbelastning kontrollerar systemet luftintaget vid insugsventilen, omedelbart innan luftblandningen förs in i cylindern, istället för genom ett konventionellt gasspjäll. Det ökar effektiviteten genom att luftflödet genom cylindern förbättras. På låga varv och medelvarv (när gaspedalen trycks ner halvvägs eller mindre) öppnas insugsventilen mindre för att minska kamaxelfriktionen. Bättre responsGenom att kontrollera lufttillflödet till motorn vid insugsventilen förbättras accelerationen genom att en tätare luftblandning kommer in i cylindrarna redan vid accelerationens start. Mer effektVid låga varvtal öppnas insugsventilerna under en kortare tid. Det ökar fyllnadsgraden i cylindrarna och förbättrar vridmomentet. Vid högre varvtal öppnas insugsventilerna mer, större mängder luft sugs in med högre effekt som följd. Renare emissionerInsugsventilens tider optimeras vid start när motorn fortfarande är kall, för att snabbt höja avgasernas temperatur och snabbare aktivera katalysatorn. Koldioxidutsläppen reduceras vid låg- och medelbelastning genom att insugsventilen öppnar mindre, vilket gör att luftinflödet går snabbare och bränslet blir ytterligare finfördelat. Eftersom VVEL-systemet förbättrar bränsleekonomin mest vid låg och medelhård belastning, passar tekniken bäst för motorer med flera cylindrar och stor volym. I Nissan Green Program 2010 anges att Nissan planerar att utveckla bensindrivna motorer där koldioxidutsläppen reduceras till nivåer som är jämförbara med dieselmotorer, och att börja införa dem globalt år 2010. För motorer med flera cylindrar och stor volym ska Nissan kombinera VVEL-teknologin med direktinsprutning. VVEL-systemetVentillyftare med två typer av länkar, nära insugsventilen, överför kamaxelns roterande rörelse, via en excentrisk kam till avgaskammen.Kammens rörelse kan varieras vilket möjliggör kontinuerligt variabel justering av ventillyftningen. *1 Skillnaden uppmätt genom jämförande bänktest med en motor med VVEL-system och en identisk motor utan systemet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064