23948sdkhjf

Nya C-Klass med BLUETEC reningsteknik

Mercedes-Benz, som utvecklar världens renaste dieselmotorer under samlingsnamnet BLUETEC, intensifierar nu arbetet med att ta fram den första fyrcylindriga motorn med den avancerade avgasreningen.

Mercedes-Benz, som utvecklar världens renaste dieselmotorer under samlingsnamnet BLUETEC, intensifierar nu arbetet med att ta fram den första fyrcylindriga motorn med den avancerade avgasreningen.På bilsalongen i Genève visade Mercedes konceptbilen C-Klass ''Vision 220 BLUETEC'', som redan nu klarar de krav som föreslås för 2015 och som drar 5,5 liter diesel per hundra kilometer.


Reningstekniken BLUETEC har funnits på lastbilssidan i många år och har fått sitt namn av den blå, ammoniakbaserade vätska, Add Blue, som sprutas in i avgasströmmen på vissa BLUETEC-system. Vätskan sänker förbränningstemperaturen på sotpartiklarna och därmed minskas utsläppsnivåerna.


På personbilssidan debuterade BLUETEC i höstas med Mercedes E320 BLUETEC på amerikanska marknaden, i samband med att lågsvavligt dieselbränsle blev tillgängligt på världens största bilmarknad. E320 BLUETEC blev en omedelbar succé med V6-motor på 211 hästkrafter och en förbrukning på 6,7 l/100 km. Tre katalysatorer i kombination med partikelfilter gör E320 BLUETEC till världens renaste dieseldrivna bil i storleksklassen.


I Vision GL420 BLUETEC, som premiärvisades på årets bilsalong i Detroit klarar den 290 hästkrafter starka V8-dieseln sig på under litern (9,8 l/100 km) och med hjälp av Add Blue är den ocksså världens renaste suv med dieselmotor.


Nu arbetar Mercedes för högtryck på att serieproducera den första, fyrcylindriga BLUETEC-motorn. Vision C 200 BLUETEC har 170 hästkrafters motor med 400 newtonmeters råstyrka och en förbrukning på snubblande nära en halv liter per mil (5,5 l/100 km).


- Det är för tidigt att säga exakt när C-Klass med BLUETEC är redo för serieproduktion men vi jobbar för fullt, säger Mercedes-Benz forsknings- och utvecklingschef Thomas Weber, och den kommer tidigare än någon vågat hoppas på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063