23948sdkhjf

Skärp straffen för vållandebrott i trafiken

Varje år dör cirka 15 personer i trafiken efter att ha blivit påkörda av rattfulla eller drograttfulla förare. Rattfylleriet ökar samtidigt som åtgärderna för att nå Nollvisionens mål trappas upp. Trots detta har den nya regeringen stoppat en lag som skulle ha gett förarna strängare straff.

Varje år dör cirka 15 personer i trafiken efter att ha blivit påkörda av rattfulla eller drograttfulla förare. Rattfylleriet ökar samtidigt som åtgärderna för att nå Nollvisionens mål trappas upp. Trots detta har den nya regeringen stoppat en lag som skulle ha gett förarna strängare straff. I en ny rapport kräver MHF och NTF att straffen för vållandebrotten i trafiken skärps.


MHF har med stöd av NTF gjort en översikt av lagar och straff vid rattfylleribrott. Rapporten "Rättspraxis vid rattfylleri" mynnar ut i fem krav på förändring av lag och praxis:


Inför en lag om eftersupningNormalpåföljden vid grovt rattfylleri ska vara fängelseSkärp straffen för vållande till annans död och vållande till kroppsskada eller sjukdomGör det obligatoriskt med personutredning vid grovt rattfylleriFånga tidigt upp personer med alkoholproblem och erbjud vård och behandlingEn lagändring som skulle skärpa straffen för vållande till annans död och vållande till kroppsskada eller sjukdom skulle ha införts 1 april 2007. Den nya regeringen har dock lagt förslaget på is. Justitieminister Beatrice Ask säger i en debatt att hon har som ambition att snarast lägga fram en ny reviderad lagrådsremiss som markerar det allvarliga med vållandebrott som sker i samband med rattfylleri. Idag finns dock ingen uppgift om när detta kan bli av och risken är stor att förslaget hamnar i malpåse.- De här lagändringarna brådskar. Rattfylleriet är ett trafiksäkerhetsproblem som okontrollerat ökar. Ska Nollvisionen lyckas måste åtgärder tas på bred front, säger Tom Bjerver, vd MHF.


MHF och NTF instämmer i den förra regeringens departementspromemoria om att införa två nya brott: "vållande till annans död vid fordonstrafik" och "vållande till kroppsskada eller sjukdom vid fordonstrafik". Minimistraffet för vållande till annans död vid fordonstrafik ska vara ett års fängelse. Brottet ska alltid betraktas som grovt. Minimistraffet för vållande till kroppsskada eller sjukdom vid fordonstrafik, grovt brott, ska vara sex månaders fängelse.


Cirka 15 personer per år döms för vållande till annans död i förening med rattfylleribrott och cirka 15 personer per år döms för vållande till kroppsskada i förening med rattfylleribrott. I varje fall handlar det om människor som dödas i förtid eller orsakas livslångt lidande. De anhöriga upprörs ofta av de milda straffen; "rattfylleristen fick två år och vi fick livstid" är en vanlig reaktion. Dessa brott är så nära uppsåt och dråp man bara kan komma. Lagen säger dock att man ska dömas för vållande till annans död eller kroppsskada. Straffskalan för vållande till annans död går upp till max sex års fängelse, men det vanliga är att man endast dömer ut två år. Ett alldeles för milt straff med tanke på följderna för de oskyldiga som drabbas.- Att köra onykter är ett medvetet och aktivt val som visar fullständig likgiltighet för andra människors liv och hälsa, säger Lars Olov Sjöström, MHF.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063