Opel introducerar Nöjdhetsgaranti.
Som första bilmärke introducerar Opel en Nöjdhetsgaranti, som innebär att privatkunder som beställer sin nya Opel under perioden april t o m juni 2007, kan återlämna bilen och få pengarna tillbaka om han/hon ej är helt nöjd med den - oavsett orsak.
Ett stort antal oberoende undersökningar visar nämligen att Opel håller en mycket hög kvalitetsnivå, exempelvis Tysklands mest prestigefyllda kvalitetsundersökning "2007 års TÜV-rapport", där Opel Meriva fick lägsta felfrekvens av samtliga undersökta bilar med 1,8 procent jämfört med medelbilens 5,9 procent. Det är ett exempel på de framgångar varumärket skördat under de senaste åren tack vare det fokus på kvalitet som genomsyrar hela Opel-organisationen.
- Vår höga kvalitetsnivå i kombination med att vi nu introducerar ett stort antal spännande nyheter, t ex vår nya SUV Antara, nya Corsa, som på ett halvår har beställts av över 300 000 europeiska bilköpare och inte minst vår nya roadster Opel GT, gör att vi bestämt oss för att sticka ut huvudet ordentligt och introducera en garanti, som just garanterar att kunden blir nöjd. Då vi känner oss övertygade om att den som idag väljer en ny Opel kommer att bli helt nöjd med sitt bilval, bedömer vi risken minimal att våra återförsäljare kommer att få några bilar i retur, säger Bengt Nilemo, Sverige-chef för Opel.
Garantin innebär att kunden avtalar om rätt att returnera bilen till säljaren inom 30 dagar och innan bilen körts 300 mil (det som inträffar först) och få köpeskillingen tillbaka om han/hon ej är helt nöjd med valet av bil. Bilen skall återlämnas i det perfekta skick den levererades - utan skador. Slutligen skall kunden kunna dokumentera att han/hon köpt en annan ny bil i samma eller högre storleksklass - ej nödvändigtvis en Opel.