GM Europes försäljning 1:a kvartalet 2007 når all-time high
Första kvartalet 2007 nådde GM Europes försäljning all-time high med 553,621 enheter, en ökning med 30,354 bilar jämfört med Q1 2006.
- Resultatet visar att vårt multibrand-koncept nu börjar ge resultat. Väsentligt är att volymökningen är parad med en god lönsamhetsförbättring innebärande bättre marginaler och högre andrahandsvärde för våra kunder, säger Jonathan Browning, GM Europe Vice President Sales, Marketing & Aftersales.
- Förra året var första gången vi sålde över två miljoner bilar. Samtidigt förbättrades kvaliteten på affären med förstärkta marginaler och förbättrat resultat. Arbetet fortsätter med att stärka resultatet och implementera multibrand-konceptet för fortsatt tillväxt, avslutar Browning.
Med 428,787 sålda bilar under årets första kvartal, står Opel/Vauxhall för 78 procent av GM Europes försäljning. Det är det bästa resultatet sedan 2001. Marknadsandelen ligger stadigt på 7,6 procent. Starka resultat i Ryssland och England väger upp en svagare tysk marknad.
Modeller som nya Corsa och Astra tillhör nu Europas bästsäljare. Corsa ökade 57 procent jämfört med Q1 2006. Meriva leder det lilla MPV-segmentet och tillsammans med Zafira dominerar man MPV-marknaden totalt.
Chevrolet når all-time high för såväl försäljningsvolym som marknadsandelChevrolet behöll sitt momentum i Europa genom att nå all-time high under det första kvartalet 2007. En ökning med 25,076 bilar gjorde att totalen landade på 100,526 enheter. Marknadsandelen gick upp från 0,4 till 1,8 procent.
- Framgången för nya Captiva och tillskotten av dieselversioner av Epica, Lacetti och Nubira gör att kundtillströmningen fortsätter, säger Browning.
På premiumsidan sålde Saab 22,169 bilar i Europa med en marknadsandel på 0,4 procent. Cadillac, Hummer och Corvette sålde 1,669 bilar, sju procent upp mot Q1 2006.
GM's varumärken i Ryssland fortsatte sin snabba tillväxt med en ökning på 128 procent. 46,546 enheter under Q1 gav en marknadsandel på 9,5 (4,3) procent bekräftar framgången för GM's strategi för Östeuropa.
Både Opel och Chevrolet gjorde bra ifrån sig i Ryssland liksom i Central- och Östeuropa. Opel gick från 6,643 till 9,380 enheter och Chevrolet nådde 36,735 bilar, en fördubbling mot Q1 2006.
På den svenska marknaden var resultatet gott med en volymökning för Opel, Chevrolet samt de amerikanska varumärkena som låg över totalmarkandens procentuella ökning.