15 procent av alla vindrutor byts i onödan efter stenskott
15 procent av alla vindrutor som skadats av stenskott hade kunnat repareras istället för att läggas till glasberget, konstaterar Folksam. Bilägare som väljer att laga stenskottet istället för att byta ut vindrutan får 1 500 kronor i lägre självrisk samtidigt som man gör en insats för miljön.
Av de omkring 32 000 glasskador som Folksams kunder anmälde förra året, lagades bara 21 procent. Övriga byttes ut. De kasserade vindrutorna belastar varje år miljön med ett 250 ton tungt glasberg.
- Uppskattningsvis byter reparatörerna i onödan ut 15 procent av alla vindrutor som skadats av stenskott, när de istället hade kunnat rekommendera lagning som är billigare, snabbare och mer skonsamt för miljön, säger Åsa Perman, chef för glas- och räddningsskador på Folksam.
Att laga vindrutan tar mellan 20 och 30 minuter och kostar kunden 200 kronor i självrisk. Ett byte däremot kostar 1 700 kronor i självrisk och medför att bilen blir stående i verkstaden i fyra timmar.
- Här finns stora besparingar att göra både för bilägaren och för miljön. Som kundägt bolag vill vi naturligtvis minska våra kunders kostnader, såväl som våra egna, säger Åsa Perman.
Folksam sparar årligen 70 miljoner kronor och 123 000 ton avfall genom att reparera vindrutor och plastdetaljer samt genom att använda begagnade orginaldelar.
- Bland en del bilägare råder en missuppfattning om att det skulle vara säkrare att byta vindrutan än att laga stenskottet. Våra erfarenheter visar att en lagad vindruta inte har sämre hållfasthet från krocksäkerhetssynpunkt jämfört med en utbytt vindruta, säger Anders Kullgren, chef för Folksams trafiksäkerhetsforskning.
Mindre stenskott med centrala stjärnor samt sprickor som inte är större än någon centimeter går att laga med fullgott resultat. Om skadan däremot förminskar förarens sikt så skall den alltid bytas ut av trafiksäkerhetsskäl.