NGK börjar leverera glödstift till DaimlerChrysler
Nu kan NGK lägga DaimlerChrysler till listan av originalutrustningskunder i sin expanderande tillverkning av glödstift. NGK Spark Plug Europe är världsledande tillverkare av tändstift och Lambdasensorer. DaimlerChrysler har valt NHTC, Nytt Högtemperaturs Glödstift av Keramik från NGK som originalutrustning.
DaimlerChrysler använder NGK: s högtemperaturs glödstift av keramik (NHTC) i motorerna OM646 EVO och OM642 USA. Stiften har använts för att starta olika fordonsmodeller på båda sidor om Atlanten sedan produkten lanserades i oktober 2006.
På mindre än två sekunder når NHTC-glödstiften sin driftstemperatur på mer än 1 000°C och garanterar en snabb och optimal kallstart i båda motorerna, även vid de lägsta temperaturerna. I eftervärmedrift erbjuder glödstiften konstant höga temperaturer på 1 350°C, effekten blir perfekt förbränningsförhållande och minskad mängd skadliga partikelutsläpp.
- Tack vare den senaste framgången ökar antalet bilar som originalutrustats med NGK: s glödstift betydligt. Den turboladdade snabbgående 4-cylindriga OM646-motorn med piezo-insprutning används i de nuvarande C- och E-klasserna hos DaimlerChrysler. Den sexcylindriga OM642 USA, också det en turboladdad snabbgående motor med direktinsprutning, är installerad i R320 CDI-limousinerna (160kW) såväl i E- som i M-klassen, säger Manne Gustafsson, produktspecialist på NGK hos KG Knutsson AB.
DaimlerChrysler är inte först bland de stora biltillverkarna att välja NHTC-glödstift från NGK. Volkswagen har använt NHTC-tekniken sedan början av 2005 för serieproduktion av dieselmotorer med och utan partikelfilter.- NHTC-glödstiftet var 2005 den första tillämpningen av originalutrustning i sitt slag. Att DaimlerChrysler nu använder de högteknologiska glödstiften är en framgång för NGK som man centralt från företaget är mycket stolta över och ser som en bekräftelse på det engagemang, tekniska sakkunskap och kvalitet i produkterna som NGK representerar, säger Manne Gustafsson.