23948sdkhjf

Hastigheten i fokus vecka 17

Under veckan 23-29 april fokuserar trafiksäkerhetsarbetet på hastighet. För höga hastigheter är den enskilt främsta orsaken till att människor dör i trafiken.

Under veckan 23-29 april fokuserar trafiksäkerhetsarbetet på hastighet. För höga hastigheter är den enskilt främsta orsaken till att människor dör i trafiken. Hastighet är ett av de tre områden som Vägverket tillsammans med Polisen och Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) fokuserar på under Trafiksäkerhetsåret 2007. Även miljön är en vinnare om hastigheterna hålls på de svenska vägarna. Polisen genomför en ökad övervakning av trafiken med särskild inriktning på hastighetsöverträdelser. Polisen kommer att finnas ute i trafiken och övervaka med bland annat laserinstrument och trafiksäkerhetskameror. Även nykterhet och bältesanvändning kommer att kontrolleras. - Även små hastighetssänkningar har stor betydelse för att minska risken för allvarliga olyckor. Just detta vill vi få en ökad förståelse för. Reglerna finns för att vi ska få ett så bra trafikklimat som möjligt för alla på våra vägar, säger rikspolischefen Stefan Strömberg. - Får vi alla att hålla hastighetsgränserna på våra vägar, kan 100-150 liv om året räddas. Alla faror kan inte byggas bort. Därför handlar det också om vårt eget beteende i trafiken, framhåller Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Informations- och övervakningssatsningen som nu startar som riktar in sig på för höga hastigheter. Informationssatsningen genomförs i alla delar av landet, i kollektivtrafiken, via radio och Internet. Med hjälp av lätt genomskådbara ursäkter ska den enskilde föraren på ett lättsamt sätt uppmärksammas på varför vi har hastighetsgränser. - Vi har valt detta tilltal för att göra trafikanterna uppmärksamma och locka till eftertanke utan att använda pekpinnar, fortsätter Ingemar Skogö. Målet är att minska antalet döda i trafiken genom att sätta beteendepåverkan och fysiska åtgärder i centrum. I höstas höjdes böterna för regelöverträdelser och Polisen började tillämpa lägre rapporteringsgränser. Under många år har också olika fysiska åtgärder genomförts för att öka säkerheten på våra svenska vägar. Satsningen på trafiksäkerhetskameror fortsätter i år, som en hjälp för trafikanter att hålla hastigheten. Under vecka 17, den så kallade hastighetsveckan, är samtliga 700 kameror som installerades i fjol på trafikfarliga vägar att vara i full drift. Medelhastigheten på dessa vägar har sänkts med åtta procent, vilket minskar risken för allvarliga olyckor högst väsentligt. NTF är via sina länsförbund och medlemsorganisationer ute och talar om hastighetens betydelse med medborgarna. Det sker på gator och torg, vid köpcentra och bensinmackar med mera. - Vi ser fram emot de nya hastighetsgränser, som riksdagen fattar beslut om i maj, säger NTF:s vd Monica Öhman. I dag kan gränserna ibland kännas lite slumpmässigt fastställda. De nya gränserna innebär att Vägverket och kommunerna måste göra en översyn av hela väg- och gatunätet och därefter sätta en siffra på skylten som bygger på likvärdiga kriterier över hela landet. Först när vi får hastighetsgränser som bygger på Nollvisionens principer om krockvåld, får vi få en bredare acceptans bland medborgarna, att också respektera dem. En annan positiv effekt av sänkta hastigheter är minskade koldioxidutsläpp. De som överskrider hastighetsgränsen kör i genomsnitt 10 km/tim för fort. 10 kilometer för fort på en 90-väg betyder att bilen drar 1 dl mer bränsle per mil. Om alla förare höll hastigheten, skulle koldioxidutsläppen minska med ca 700 000 ton per år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063