Autolivs nya krockkudde fick pris
Autolivs nya krockkudde med säkerhetsventiler fick den amerikanska branschtidningen Automotive News teknikpris, "the PACE Award", för 2007. Krockkudden, som kallas "The Safety-Vent Airbag", minskar riskerna för bilåkande som sitter för nära en utlösande frontalkrockkudde.
The Safety-Vent Airbag introducerades nyligen i Nordamerika i samarbete med Daimler-Chrysler. Biltillverkare har redan beställt krockkudden till mer än 20 nya bilmodeller.
-Vi är väldigt entusiastiska över denna produkt. Eftersom vi lyckats förbättra skyddet för de bilåkande samtidigt som vi minskar kostnaderna för biltillverkarna är det en 'win-win situation' för alla parter, säger Autolivs forskningsdirektör Jan Olsson.
Det är tolfte året i rad som PACE-utmärkelsen (Premier Automotive Suppliers' Contribution to Excellence) delas ut. Prisutdelningen ägde rum vid en konferens arrangerad av Society of Automotive Engineers. Vinnarna utses av en jury bestående av representanter för bilindustrin, den akademiska forskningen och allmänheten. Autoliv erhöll PACE Award också år 2000. Då fick Autoliv priset för en ny sorts gasgenerator till krockkuddar.
Fastän krockkuddar räddar tusentals liv varje år, kan de i vissa fall vara farliga för barn och andra passagerare som sitter för nära en utlösande frontalkrockkudde eller kastas fram emot en aktiverad krockkudde. Hittills har många biltillverkare installerat viktsensorsystem som blockerar krockkudden om det finns ett barn i framsätet. I USA blir det lag på sådana sensorer i alla nya bilmodeller fr o m i höst.
Viktsensorerna har dock flera nackdelar (höga kostnader, låg precision och svåra att installera i bilstolen). De skyddar inte heller när en vuxen sitter för nära en utlösande krockkudde (t ex en kort kvinna) eller när en vuxen lutar sig fram (t ex för att leta i handskfacket) eller när en vuxen som är obältad kastas fram vid en kraftig inbromsning omedelbart före en krock.
Autoliv har därför utvecklat en krockkudde med säkerhetsventiler som fungerar automatiskt. Sitter den åkande på ett säkert och korrekt avstånd, sträcks två band inne i kudden och drar åt säkerhets-ventilerna ungefär som snöret i en tvättpåse. Om den åkande däremot sitter för nära den utlösande krockkudden, kommer säkerhetsventilerna på krockkuddens sidor att förbli öppna och trycket går då ut den vägen.