Yttre förändringar på Mazda5
Den flexibla familjebilen Mazda5 har fått en ansiktslyftning. Det är den mest utrustade Sport-versionen, som i vår fått bl.a. ny karossfärgad grill, bakre takspoiler, sidokjolar, större fram- och bakstötfångare, nya främre dimljus samt baklampor med klarglas. Det var i september 2005 som helt nya Mazda5 introducerades i Sverige. Då med två olika bensinmotorer. I fjol utökades motorvalet med två snåla och starka turbodieslar. Nu får Sport-versionen ett antal nya detaljer som ännu mer särskiljer den från de andra utrustningsalternativen Comfort och Touring. Mazda5, som särskilt har uppskattats för sin flexibla interiör, de praktiska skjutdörrarna och för de i segmentet ovanligt pigga köregenskaperna,finns fortfarande med 1.8 liters bensinmotor från 199 900 kronor. De nya Sport-versionerna kan fås med både en två liters bensinmotor på 145 hk och en turbodiesel på 143 hk, vilken har ett vridmoment på hela 360 Nm. Nya Mazda5 i Sport-version är fullutrustad med bl.a. klimatanläggning, 17 tums aluminiumfälgar, Xenon-strålkastare, färddator samt radio med CD-spelare. Cirkapriset är 233 900 kronor och för turbodieseln, som dessutom har både sexväxlad växellåda och farthållare, 253 900 kronor. Säkerhetsmässigt har samtliga Mazda5 både antisladd- (DSC) och och antispinnsystem (TCS) samt sex airbags. Mazda5 fick högsta betyget fem stjärnor i Euro NCAP och tillhörde de allra främsta bilmodellerna när Folksam, Vägverket och Thatcham testade bilstolars skydd mot whiplashskador.