23948sdkhjf

Statoil ökade på förnybara drivmedel

Statoils försäljning av förnybara drivmedel bidrar årligen till en minskning av växthusgasen koldioxid om cirka 200 000 ton. Det motsvarar utsläppen från cirka 89 900 bensinbilar, enligt Statoils nya drivmedelrapport.

Statoils försäljning av förnybara drivmedel bidrar årligen till en minskning av växthusgasen koldioxid om cirka 200 000 ton. Det motsvarar utsläppen från cirka 89 900 bensinbilar, enligt Statoils nya drivmedelrapport. Utvecklingen går snabbt, men det krävs nya politiska åtgärder för att reducera transportsektorns koldioxidutsläpp.


- Klimatförändringarna är vår viktigaste framtidsfråga. En ökad försäljning av förnybara drivmedel, en ökad dieselförsäljning och en minskad bensinförbrukning är bra för klimatet, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.


Förra året kunde vi för första gången registrera minskade utsläpp av koldioxid från trafiken. De senaste årens försäljningsökning av dieselbilar ger ny tydliga inslag i drivmedelsstatistiken, trots att den totala drivmedelsanvändningen ökade något. Hela 44 procent av den totala drivmedelsvolymen år 2006 utgjordes av diesel. Utöver den ökade drivmedelsanvändningen bidrog framförallt låginblandning av förnybara drivmedel i både bensin och diesel till det. Även en ökad användning av etanol E85 och fordonsgas bidrog till det minskade utsläppen.


Statoils arbete för att minska klimatpåverkan innebär bland annat att bolaget låginblandar fem procent etanol i bensin och lika mycket FAME/RME i diesel samt säljer förnybara drivmedel som E85 och biogas. Men fortfarande står de fossila bränslena bensin och diesel för 95,6 procent av drivmedelsanvändningen.


Att öka andelen förnybara drivmedel i bensin och diesel från fem till tio procent motsvarar, enligt Vägverket, förbrukningen från mellan 350 000 och 750 000 etanolbilar. Det kan jämföras med de totalt cirka 50 000 etanolbilar som finns i Sverige idag.


- Regeringen måste fortsätta att driva på för att EU tillåter en ökad låginblandning av förnybara drivmedel i bensin och diesel, säger Helena Fornstedt.


Statoil vill i framtiden få möjlighet att blanda in en betydligt större andel förnybara drivmedel i dieseln. Det skulle förenklas av att Sverige går över till den svavelfria europadieseln som säljs i större delen av Europa. Den svavelfria europadieseln ger dessutom lägre koldioxidutsläpp i produktionsledet jämfört med svensk diesel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062