23948sdkhjf

Hur viktig är den mänskliga faktorn i trafiken?

Hur mycket information kan vi hantera samtidigt när vi kör bil? Kan människan klara av alla IT- applikationer som kommer in i transportsystemet? Dessa frågor besvarar Christopher Patten i en ny avhandling vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.

Hur mycket information kan vi hantera samtidigt när vi kör bil? Kan människan klara av alla IT-applikationer som kommer in i transportsystemet? Dessa frågor besvarar Christopher Patten i en ny avhandling vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.


Avhandlingen fokuserar på förarens mentalbelastning. Mentalbelastning hos en förare handlar om hur mycket information föraren kan hantera under körningen. Mentalbelastningen varierar hela tiden under körningen beroende på många olika faktorer. Hur föraren presterar påverkas av hans eller hennes erfarenhet och träning (förarutbildning) men även av andra faktorer som distraktion.


I avhandlingen slås fast att det inte är en myt att en förare med mycket erfarenhet klarar av att hantera mera komplexitet i trafiken och kan "tåla" mera distraktion än förare som kör sällan eller nyss börjat köra bil.


Distraktion från mobiltelefonsamtal, med både handsfree och handhållna system, har också analyserats. Resultaten visar att om föraren inte har uppmärksamhet på trafiken omkring sig, spelar det igen roll om det finns en eller två händer på ratten. Det är alltså samtalets komplexitet som avgör hur distraherad föraren blir.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093