Tolv kommuner testar 40 km/tim och 60 km/tim i tätorter
Den 1 juni startar de första försöken med nya hastighetsgränser. Det är tolv kommuner som ska testa 40 km/tim och 60 km/tim i tätort. - Försöket är helt i linje med riksdagens beslut i förra veckan. Vägverket och kommunerna kommer att kunna använda hastighetsgränser i tio steg i intervallet 30-120 km/tim. Hastigheten har ju stor betydelse för trafiksäkerheten och därför är vi intresserade av vilken effekt detta kan ge. Det är en av de åtgärder som vi testar nu under trafiksäkerhetsåret 2007, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Förhoppningen är att de nya hastighetsgränserna både ska ge ökad säkerhet och minska buller och utsläpp från trafiken. Vi vill också undersöka vad trafikanter, boende, polis och näringsliv tycker och vad det kostar att införa nya hastighetsgränser. - 40 och 60 km/tim kan vara lämpliga hastigheter i tätorter, eftersom hoppen mellan 30, 50 och 70 ofta är för stora där, säger Jan Söderström, Sveriges kommuner och landsting. Hastigheten har stor betydelse för hur vi upplever stadsmiljön och hur effektivt vi kan ta oss fram i trafiken. Därför kommer vi förutom trafiksäkerhet också att utvärdera hur tillgänglighet och framkomligheten förändras för gående, cyklister och andra trafikanter. De tolv kommuner som deltar i projektet är Halmstad, Hylte, Luleå, Vänersborg, Växjö, Malmö, Umeå, Nyköping, Lidköping, Göteborg, Eskilstuna och Håbo. Försöket pågår under 2007 och kommer att utvärderas under senhösten 2007 av en oberoende forskargrupp. Nya hastighetsgränser är ett av flera försök som genomförs inom trafiksäkerhetsområdet i kommunerna. Ett annat exempel är försök med 30 km/tim vid busshållplatser i några kommuner.