23948sdkhjf

Urea i tanken minskar utsläpp i Helsingborg

Statoil vill öka tillgängligheten för AdBlue, baserad på urea som är syntetisk urin, för att minska utsläppen av kväveoxider från dieseldrivna lastbilar och bussar. Därför öppnar Statoil nu en AdBlue- station i Helsingborg. I oktober 2006 trädde nya avgaskrav för tunga fordon i kraft.

Statoil vill öka tillgängligheten för AdBlue, baserad på urea som är syntetisk urin, för att minska utsläppen av kväveoxider från dieseldrivna lastbilar och bussar. Därför öppnar Statoil nu en AdBlue-station i Helsingborg.


I oktober 2006 trädde nya avgaskrav för tunga fordon i kraft. Kraven innebär bland annat att avgasernas kväveoxidhalt ska sänkas med minst 30 procent. Detta kan uppnås genom att rena avgaserna med AdBlue - en blandning av 32,5 procent syntetisk urin, urea, i vatten. Genom att låta AdBlue passera tillsammans med avgaserna i katalysatorn omvandlas kväveoxiden till ofarlig kvävgas och vatten.


- Tillsats av AdBlue kan reducera utsläppen av kväveoxid med upp till 99 procent. Det har stor betydelse för miljön, säger Bjarne Lindeberg ansvarig för produktkvalitet på Statoil.


Kväveoxidutsläpp har negativa hälsoeffekter och utgör ett stort miljöproblem, inte minst i städer som Helsingborg med mycket tung trafik från färjorna. Höga halter av kvävedioxid kan irritera luftvägarna och förvärra astma- och allergibesvär. Utsläppen bidrar också till övergödning och försurning av mark, skog och vatten.


Det är viktigt att ureatillsats finns tillgängligt på tankställena och Statoil har nu öppnat en station i Helsingborg på Bunkagårdsgatan vid den befintliga truckdieselanläggningen. Sedan tidigare finns också en station i Trelleborg. AdBlue säljs även i 10 liters dunkar på ett 50-tal Statoilstationer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081