23948sdkhjf

40 år sedan Mazdas första rotationsmotor

Den 30 april var det precis 40 år sedan som Mazda tillverkade sin första rotationsmotor. Under dessa 40 år har Mazda tillverkat cirka 1.970.000 av dessa mycket speciella motorer, som inte har några kolvar utan istället nära nog triangelformade rotorer i sina rotorhus.

Den 30 april var det precis 40 år sedan som Mazda tillverkade sin första rotationsmotor. Under dessa 40 år har Mazda tillverkat cirka 1.970.000 av dessa mycket speciella motorer, som inte har några kolvar utan istället nära nog triangelformade rotorer i sina rotorhus.


- Rotationsmotorn är idag en viktig symbol för Mazda, säger Hisakazu Imaki, president och CEO för Mazda Motor Corporation. Den utvecklades genom stora ansträngningar av våra tidigare ingenjörer och genom en företagskultur som gillar stora utmaningar. Rotationsmotorn har visat sig vara en utmärkt och miljövänlig motor för vätgasdrift och redan körs ett antal bilar med denna motor i japansk trafik. Vi kommer att fortsätta våra stolta traditioner och utveckla rotationsmotorn vidare.


I slutet av 1950-talet var det många bilfabriker som utvecklade rotationsmotorn, men de flesta gav upp ganska snabbt när de inte lyckades få motorn att fungera på ett tillfredsställande sätt. Endast Mazdas idoga utvecklingsarbete resulterade i masstillverkning av rotationsmotorn.


Den 30 maj 1967 kunde Mazda starta försäljningen av sin första bil med en rotationsmotor med dubbla rotorhus, Mazda Cosmo Sport. Därefter följde bl.a. Mazda Familia R100 1968, en av världens första sportiga småbilar, Mazda RX-3, sportbilen Mazda RX-7 och nuvarande Mazda RX-8.


Redan 1968 började Mazda med olika motorsport-aktiviteter. Mazda Cosmo Sports kördes i långlopp på tyska Nürburgring och ett helt team av Mazda Familia R100 deltog i långloppet på belgiska Spa-banan 1970.


Det har även funnits svenska förare i Mazdas tävlingsbilar. Nyköpings-föraren Ingvar Carlssons framfart i en grupp B-trimmad Mazda RX-7 är rallyhistoria. Som bäst blev det en total tredjeplats i Acropolis-rallyt 1985. För att inte tala om Mazdas klassiska Le Mans-seger 1991. Mazda 787B med en fyrskivig rotationsmotor är den enda japanska bil som hittills vunnit detta det mest klassiska av alla racerlopp. Stefan Johansson var en av förarna i teamet. Han körde en systerbil som kom sexa.


Den senaste modellen, Mazda RX-8, presenterades 2003. Den har den allra senaste rotationsmotorn, kallad RENESIS. En motor som utan turbo ger 231 hk. Denna motor är ännu mera kompakt och ger mer effekt till lägre bränsleförbrukning än tidigare versioner. RENESIS-motorn har också erövrat ett antal olika priser runt om i världen, bl.a. utsågs den till årets motor av brittiska facktidningen Engine Technology International 2003.


Idag fortsätter Mazda utvecklingen av rotationsmotorn med inriktning på vätgasdrift, som är mycket miljövänlig med noll utsläpp av koldioxid. Utvecklingen av vätgasdrift startade redan 1991. I februari i fjol blev Mazda RX-8 Hydrogen RE den första vätgasbil som hyrs ut för vanlig trafik. En Mazda5 har visats upp på ett antal bilutställningar, bl.a. i Stockholm våren 2006, som superhybrid. I denna bil har rotationsmotorn både bensin- och vätgasdrift i kombination med en elmotor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063