23948sdkhjf

Nykterhet i trafiken i fokus vecka 23

Drygt 40 procent av personbilsförararna som omkom i trafiken 2006 var alkoholpåverkade. De flesta andra olyckstyper minskar, men antalet alkoholrelaterade dödsolyckor är kvar på samma höga nivå, som tidigare år. Under veckan 4— 10 juni blir det en extra satsning på att öka nykterheten i trafiken.

Drygt 40 procent av personbilsförararna som omkom i trafiken 2006 var alkoholpåverkade. De flesta andra olyckstyper minskar, men antalet alkoholrelaterade dödsolyckor är kvar på samma höga nivå, som tidigare år. Under veckan 4 - 10 juni blir det en extra satsning på att öka nykterheten i trafiken. Av omkomna personbilsförare i singelolyckor var 60 procent alkoholpåverkade. Av de alkoholpåverkade var 11 procent kvinnor och 40 procent ungdomar i åldern 18 - 24 år. I genomsnitt hade de dödade förarna 1,6 promille alkohol i blodet. Även bland omkomna motorcyklister och mopedister var andelen alkoholpåverkade hög - 36 resp 50 procent. Antalet omkomna alkoholpåverkade förare är årligen mellan 50 och 60 personer. Problemet med alkohol i trafiken finns inte bara i Sverige. Den 4-10 juni genomför polisen i hela Europa en gemensam satsning "European operation alcohol and drugs." Det innebär ökad övervakning av trafiken, särskilt nykterhetskontroller. Polisen kommer under denna period prioritera övervakning av rattfylleribrott i samband med skolavslutningsfester och liknande arrangemang. - På och runt dessa platser vet vi av erfarenhet att många rattfylleribrott förekommer. Under förra årets skolavslutningsövervakning rapporterades 508 rattfylleribrott vilket är långt ifrån en acceptabel siffra. Det inträffade också ett antal allvarliga olyckor med studenttransporter där alkoholkonsumtion ofta har en stor inverkan och höjer olycksrisken, säger Mattias Andersson, trafikansvarig vid Rikspolisstyrelsen. Viktigt att nå ungdomar- Just nu närmar vi oss skolavslutning och nationaldagsfirande. Det är en glädjens tid. Men det är också en tid då alltför många ungdomar dricker alkohol, en del kanske för första gången. Olycksrisken stiger kraftigt med ökad promillehalt. Den stiger brantare för yngre och oerfarna än för äldre som har större alkoholtolerans. Vi måste alla ha kunskap och mod att förhindra onykter körning, eller att vägra åka med någon påverkad förare. Att avstå från alkohol när man ska köra ska vara självklart, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Vi vill särskilt nå ungdomar med budskapet att aldrig köra alkohol- och drogpåverkad, att vägra åka med en onykter förare och att hindra andra från att köra onyktra. Det budskapet sprids därför via Bilprovningen, landets trafikskolor och Vägverkets förarprovskontor. - Rattfylleriet är lika gammalt som bilismen, men det är först nu som vi vågar tro att problemet kan lösas på teknisk väg, säger NTFs vd Monica Öhman. Men den nya tekniken måste utvecklas ännu mer för att efterfrågas på marknaden. Därför är det viktigt att Sverige driver på också internationellt. Vi vill att Regeringen gör alkolås till en huvudfråga när Sverige blir ordförandeland i EU 2009 och därmed bereder vägen för att vi kan bli försöksland för obligatoriska alkolås i nya bilar från 2012. - I väntan på att regeringen tar initiativ måste vi självklart fortsätta vår dialog med medborgarna om deras självklara rätt till ett säkert vägtransportsystem men också lika självklara skyldighet att följa reglerna. När vi den här veckan är ute på gator och torg ska vi naturligtvis fokusera på att ytterligare stärka människors avsky och sociala avståndstagande mot alkohol och bilkörning I absoluta tal har 139 omkomna personbilsförare, av totalt 193, testats med avseende på förekomst av alkohol. Antal förare med alkhol i kroppen uppgick till 58 personer (42 procent) och av dessa hade 42 ( 30 procent) 0,2 promille eller mer, och 32 hade mer än 1 promille alkohol i blodet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078