23948sdkhjf

Nya Laguna - en kombination av körglädje och känsla av trygghet

Lagunas nya stil är tänkt att ge ett dynamiskt, strömlinejformat och elegant intryck. Därför känns nya Lagunas status som Grand Tourer helt naturlig. Nya Laguna har konstruerats för att göra bilkörningen till ett rent nöje.

Lagunas nya stil är tänkt att ge ett dynamiskt, strömlinejformat och elegant intryck. Därför känns nya Lagunasstatus som Grand Tourer helt naturlig. Nya Laguna har konstruerats för att göra bilkörningen till ett rent nöje. Chassiet är ett av de bästa på marknaden och ger exakt respons både vad gäller styrningens precision och eventuella krängningstendenser. Detta har uppnåtts genom en styvare fjädring och stramare styrning. Renault har lagt ned mycket arbete på stötdämparna som gör åkningen bekväm och njutbar. Med Nya Laguna erbjuds mer körglädje, samtidigt som den garanterar suverän komfort. I sortimentet ingår följande motoralternativ, till exempel 2.0 dCi (130 till 175 hk, 96 till 127kW). Tillsammans med automatlådan AJO blir motorn både flexibel och effektiv. I den ekonomiska och ekologiska versionen av nya Laguna kombineras lägre bränsleförbrukning och enastående prestanda: dCi-motorn på 110 hk (81 kW) förbrukar endast 5,1 liter per 100 km och släpper ut låga 136 g koldioxid per km. Därmed erbjuder motorn segmentets bästa kompromiss mellan prestanda, bränsleekonomi och utsläpp. Den smidiga och reaktionssnabba tvåliters bensinmotor på 145 hk (103,4 kW) som spinner tyst under huven på nya Laguna har utvecklats gemensamt av Renault och Nissan. Nya Laguna utnyttjar hela Renaults erfarenhet på säkerhetsområdet och speciell omsorg ägnas sidokrockskyddet. En ny generation av dubbla sidokrockkuddar (bröstkorg + bäcken) har också monterats, förutom en anordning som bygger på två sensorer i framdörren och mittpelaren. En särskild algoritm anpassar utlösningstiden efter hur våldsam kollisionen är. När det gäller den aktiva säkerheten har nya Lagunas bromssystem visat sig vara ett av dem som bäst motstår avmattning. Förutom den finkalibrerade fjädringen erbjuder också nya Laguna en ljudkomfort som är ledande i segmentet, främst tack vare en effektivare isolering mellan motorrummet och kupén. Strikta specifikationer för värme-komforten och en ny, externt kontrollerad högkapacitetskompressor som snabbt kan producera kall luft garanterar att temperaturen inuti kupén alltid är perfekt. Stor omsorg har lagts ner på förarplatsens ergonomi och det är enkelt att läsa av informationen på instrumentpanelen. Nya Laguna är enkel att hantera i vardagstrafiken tack vare den servoförstärkta parkeringsbromsen och andra generationens handsfree-kort. I Touringversionen gör du lätt om baksäte och bagageutrymme till ett plant lastutrymme genom att trycka på en knapp. Nya Laguna omfattas av ett av de viktigaste åtaganden som företaget gjorde i Renaults strategiplan "Renault Commitment 2009": att platsa bland de tre främsta i segmentet vad gäller produkt- och servicekvalitet. Förutom striktare design- och tillverkningsprocesser har över 120 nya Laguna testats i mer än 6 miljoner km under svårast tänkbara klimat- och vägförhållanden. Nya Laguna är beredd att ta sin plats bland de bästa i segmentet vad gäller drifts-, reparations- och underhållskostnader.• I första hand tack vare dieselmotorerna på 110 hk (81 kW - 5,1l/100 km och 136 g CO2/km) och 150 hk (110 Kw - 6,0l/100 km och 158 g CO2/km).• Nya Laguna är en av modellerna i Eco2 , Renaults miljöinitiativ för särskilt lyfta fram ekonomiskt och ekologiskt sunda fordon. Därför kommer det också att finnas en version av nya Laguna som bara släpper ut 136 g CO2/km och där 35 kg återvunnen plast har använts i tillverkningen. För att ytterligare optimera bränsleförbrukningen är nya Laguna nu 15 kg lättare än den modell den ersätter. Nya Laguna kommer att presenteras för allmänheten på Frankfurt Motor Show i september 2007. I Sverige lanseras Nya Laguna i början av 2008.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063