23948sdkhjf

Dodge går på offensiven med Avenger

En rymlig familjebil i mellanklassen behöver vare sig se trist ut eller vara tråkig att köra. Det är helt nya Dodge Avenger ("hämnaren") ett bra bevis på. Den välutrustade USA-bilens utseende för tankarna till amerikanska muskelbilar och priset är lika inspirerande som köregenskaperna.

En rymlig familjebil i mellanklassen behöver vare sig se trist ut eller vara tråkig att köra. Det är helt nya Dodge Avenger ("hämnaren") ett bra bevis på. Den välutrustade USA-bilens utseende för tankarna till amerikanska muskelbilar och priset är lika inspirerande som köregenskaperna.


Med Avenger går Dodge på offensiven mot alla traditionella bilar i Europas största bilsegment. Fyrcylindrig bensin- eller dieselmotor erbjuder lika låga förbrukningssiffror och låg miljöbelastning som konkurrenterna.


Det var i januari 2004, i samband med det årets bilsalong i Detroit, som DaimlerChrysler-koncernen meddelade att Dodge skulle återerövra Europa - efter många års frånvaro. Men inte med stora skåpbilar (vans), lätta lastbilar (pickuper) och suvar, som märket tidigare var synonymt med. Utan med en hel familj av moderna familjebilar med attraktiva egenskaper, "mycket bil för pengarna" - och Dodge tuffa, iögonfallande utseende.


Först på plats i Europa var Dodge Caliber. Nu, ett knappt år senare, är det dags för kombisedanen Dodge Avenger och Dodge Nitro.


Dodge Avenger kommer till Sverige med två utrustningsnivåer (SE och SXT) och med fyra motoralternativ:


Avenger 2,0: 4-cyl, 2,0 l, 156 hk, 190 Nm vid 5 100 varv/min, 7,8 l/100 km


Avenger 2,4 aut: 4-cyl, 2,4 l, 170 hk, 220 Nm vid 4 500 varv/min, 8,9 l/100 km


Avenger 2,7 aut: V6, 2,7 l, 188 hk, 256 Nm vid 4 000 varv/min, 9,7 l/100 km


Avenger 2,0 CRD: 4-cyl diesel, 2,0 l, 140 hk, 310 Nm vid 1 750 varv/min, 6,2 l/100 km


Samtliga motorer är miljöklassade EU4/2005, dieselmotorversionen har partikelfilter som standard.


Grundutrustningen är, som på alla Chrysler-, Jeep- och Dodge-modeller mycket omfångsrik, i synnerhet i Avenger SXT. Alla säkerhetssystem för aktiv och passiv säkerhet ingår i priset på båda versionerna liksom luftkonditionering, farthållare och ljudanläggning med CD-spelare och ingång för DVD- och MP3-spelare.


Ett tillval som säkert många kommer att uppskatta är de uppvärmda/kylda mugghållare, som kostar 1 156 kronor extra i SXT.


Dodge Avenger rymmer fem vuxna men baksätet, som också har ISO-fixfästen för barnstolar, är fällbart (40/60 procent) och medger plats för långa föremål genom den stora bakluckan.


Framhjulsupphängningen är av McPherson typ, inklusive krängningshämmare. Bakhjulen har multilänkupphängning och krängningshämmare. Kuggstångsstyrning i kombination med fartberoende styrservo garanterar snabb och exakt styrrespons.


Tillsammans med Dodge Nitro börjar Dodge Avenger inom kort att säljas på svenska marknaden. Avenger 2,0 med manuell, femväxlad växellåda kostar från 199 900 i SE-utförande, 2,0 SSE CRD diesel kostar från 213 900 kronor. Till SE-versionen finns dels det Sportpaket som är standard på SX, dels extrautrustning att beställa från fabrik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063