Renault investerar för tillväxt i Norden
Renault bildar eget bolag för distributionen av fordon och reservdelar samt eftermarknadstjänster i Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) från den 1 januari 2008.Renault investerar 10 miljoner euro i företaget Renault Nordic för att inleda en historisk produktoffensiv på dessa marknader. Renault Nordic kommer att ha cirka 170 anställda varav 100 placerade på huvudkontoret i Stockholm.Som ett led i strategiplanen Renault Commitment 2009 lanserar Renault 24 nya modeller från Renault och Dacia på de nordiska marknaderna. Av dessa kommer 15 modeller att lanseras under 2008. Detta unika produktsortiment, som anpassats speciellt för att klara ett extremt kyligt klimat, kommer att toppas av en ny, miljövänlig produkt, Mégane E85.Det nya dotterbolaget, Renault Nordic, bildas runt ett regionalt nav i Stockholm och med lokalkontor i Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. Huvudkontoret i Stockholm ska hantera stödfunktionerna och ge support åt de operativa enheterna i samtliga fyra länder för att ge bästa möjliga service till kunderna där. Renault kommer att använda sitt befintliga nätverk av mycket professionella återförsäljare, vilket ger en omfattande geografisk täckning på samtliga fyra marknader. Därmed kommer kunderna att kunna besöka samma försäljningsställen som de går till i dag.
Alain Margaritopol är vd för Renault Nordic: "Den ambitiösa satsningen i strategiplanen Renault Commitment 2009, som offentliggjordes i februari 2006, kräver att vi ser över vår distributionspolicy på ett antal nyckelmarknader för att öka servicekvaliteten för våra kunder och öka tillväxten för våra olika varumärken. Vi räknar med att kunna ge bättre support till återförsäljarna så att de kan bli aggressivare i sin marknadsföring. Förutom ett utökat och förnyat produktsortiment kommer Renaults återförsäljare även att få vara med om lanseringen av nya Renault Logan i Norden".
Renault har tre centrala mål inom området kvalitet, lönsamhet och tillväxt som ska vara uppfyllda 2009 och som innebär en ökning i de årliga försäljningsvolymerna globalt med 800 000 fordon jämfört med nivåerna 2005. Europa är viktigt för att nå dessa mål, och ett antal marknader har identifierats där varumärket Renault har potentiella möjligheter.
"Norden är en av dessa marknader, fortsätter Alain Margaritopol. Renaults mål är att öka den totala marknadsandelen för personbilar och lätta kommersiella fordon från 4 % 2006 till 7 % 2013. Detta är en region som helt klart står i fokus för tillväxten under kommande år".