Logotypernas historia
1945 grundas företaget Hadongwhan Motor Company och börjar tillverka fordon åt den amerikanska armén. På 1970-talet börjar man bygga fler sorters specialfordon så som brandbilar och bussar och 1977 ändras företagsnamnet till Dong-A Motor Company. När Ssangyong Business Group in i bilden i slutet av 1980-talet byter man namn igen, den här gången till SsangYong Motor Company. 1998 hade man en kort affär med Daewoo-gruppen men det tog slut bara ett par år senare och år 2000 blir Ssangyong självständigt. År 2004 köper bilproducenten SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) 48,9 procent av aktierna i Ssangyong Motor Company. Ssangyong sägs idag vara den fjärde störste koreanske biltillverkaren Namnet Ssangyong betyder något i stil med tvillingdrakar, och logotypen föreställer en stiliserad bild av två drakar som håller om varandra medan de stiger upp mot himlen. Temat tvillingdrakar härstammar från en legend som handlar om två drakar som måste flyga upp till drakhimlen. Men det är lättare sagt än gjort och drakarna tvingas att vänta väldigt, väldigt länge innan ett tillfälle äntligen dyker upp efter tusen år av väntan. Det är en speciell önskesten som kan hjälpa dem att komma till himlen. Kruset var att det fanns två drakar men bara en sten. Den ena draken sa till den andra ”Ta du stenen och flyg, jag klarar mig”. Den andra svarade ”Nej, åk du så stannar jag”. De diskuterade så länge att tillfället höll på att glida dem ur händerna. Fast himlens konung blev så rörd av drakarnas omtanke av varandra att han slängde ner en sten till och till slut fick båda drakarna flyga upp till drakhimlen tillsammans. Verica Kostic