Logotypernas historia
Michio Suzuki var son till en japansk bomullsodlare. Han blev så småningom snickare och började bygga vävmaskiner. När försäljningen tog fart grundade han företaget Suzuki Loom Works. Året var 1909. Affärerna blomstrade och snart utvecklade han också maskiner för silkesindustrin och affärerna blomstrade ännu mer. I mars 1920 bestämde sig Michio för att spela med de stora grabbarna på börsen och så föddes Suzuki Loom Manufacturing Company (Suzuki Jidosha Koygo). Företaget växte fort och så småningom började man exportera vävmaskinerna. Efter en tid blev dock marknaden mättad. Det var dags att hitta på något nytt. Vid den här tiden behövdes fordon i Japan och Michio såg sin chans. 1938 tillverkade han en prototyp och gjorde då som alla andra: baserade den på en Austin Seven. Men så kom andra världskriget och planerna lades på hyllan. Det var ändå ingen originell idé… Man återgick till vävstolarna och affärerna blomstrade igen. Men den glädjen vissnade i takt med den japanska bomullsmarknaden i det hårt krigsdrabbade Japan. Enligt legenden var det Michios son Shunzo som kom med idén om att börja tillverka cyklar med påhängsmotor. Idén hade kommit till honom en höstdag när han var ute och cyklade på väg hem från en fisketur. Han satte sig vid ritbordet där hemma och gjorde en skiss. Och det lär ha varit den här idén som räddat företaget. 1952 började ingenjörerna på Suzuki Loom Manufacturing Company att konstruera en sådan cykel. Idén var inte unik men kvaliteten gjorde att den utmärkte sig. Systemet var faktiskt så genialiskt att Michio fick ekonomiskt stöd för att fortsätta utveckla produkten. 1954 bytte företaget namn till Suzuki Motor Co., Ltd. Verica Kostic