Provkörd: Hyundai Coupé FX
”WOW”, är det verkligen en Hyundai? Kommenterarna blir många på Hyundais nya Coupé FX. Och visst är den snygg. Den nya bilen har genomgått en rejäl uppdatering såväl interiört som exteriört. Front, stötfångare, grill, strålkastare och framskärmar har fått helt ny design. Även aktern har fått ny look vad gäller stötfångare, lyktor samt dubbla avgasrör. Coupé från Hyundai har tidigare inte precis varit någon vacker bil, kantig med lite märklig design och definitivt inte en bil som klassats som snygg exteriört. Men det har Hyundais tekniker ändrat på rejält. Nu kvalar den nya Coupé:n lätt in bland andra sportbilar i klassen. Motorerna är desamma som på föregångaren, en 2-liters motor och en 2,7 liters V6:a. Det mindre motoralternativet är en rak fyrcylindrig motor med multipoint insprutning, dubbla överliggande kamaxlar, variabla ventiltider och 16 ventiler. Effekten är på 105 kW (143 hk) vid 6000 varv/min och ett vridmoment på 186 Nm vid 4500 varv/min, toppfart 208 km/timme. Den starkare 2,7 liters V6-motorn har multipoint insprutning, dubbla överliggande kamaxlar och 24 ventiler och utvecklar en effekt på 121 kW (165 hk) vid 6000 varv/minut och har ett vridmoment på 245 Nm vid 4000 varv/min. Båda motorerna finns med manuella växellådor, i 2-liters versionen sitter en 5-växlad låda och i V6:an en 6-växlad. V6-modellen går även att beställa med en 4-stegs automatlåda. Motor-Magasinet har provkört V 6-versionen med sexväxlad manuell låda. En drivlina som är väl avpassad och fungerar mycket väl. Komforten är bra och interiören riktigt snygg. Mittkonsolen har fått nytt utseende och ventilationsmunstycken och ratt har fått ny dekor och instrumentbelysningen är blåtonad. V 6-motorn på 165 hästar har bra drag, 0 till 100 km/tim går på 8.2 sekunder och toppfarten anges till 220 km/tim. Hjulupphängning och bromsar är väl dimensionerade och ger bra körglädje. Den där riktiga racerkänslan finns väl inte, men det är nog inte avsikten heller. Däremot är Coupé FX en suverän långfärdsbil. Standardutrustningen är imponerande och säkerhetsnivån är hög. Förutom deformationszoner fram och bak tillsammans med tvärbalkar finns det dörrar som förstärkts med balkar i höghållfasthetsstål, de krockkuddar som behövs samt ABS, ESP och TCS. Olle Holm Faktaruta: Hyundai Coupé FX Motor: 2.7 V6 dubbla överliggande kamaxlar, 24 ventiler. 165 hk vid 6.000v/min. Max vridmoment: 245 Nm vid 4.000 varv/min. Hjulupphängning: Fram individuell McPherson, skruvfjädrar och dubbelverkande gastryckstötdämpare. Krängningshämmare. Bak individuell upphängning, dubbla länkarmar, krängningshämmare. Skruvfjädrar och dubbelverkande gastryckstötdämpare. Bromsar: Ventilerade skivor fram, skivor bak. ABS, EBD. Stabiliseringssystem: ESP och TCS. Prestanda: Toppfart 220 km/tim. 0-100 km/tim på 8.2 sekunder. Bränsleförbrukning: 9.9 l/100 km. Koldioxidutsläpp: 236 g/km Pris: Det rekommenderade cirkapriset för 2,7 V6 manuell 6-växlad är 249 900:-.