CrossGolf – en familjebil med attityd
I bilvärden kallas företeelsen crossover och innebär modifiering av framförallt karossen för att öka utrymme och ändra bilens attityd. Sålunda har Volkswagen utgått från en Golf-bottenplatta, fått fram Golf Plus, en bil med större rymd, som i senaste ledet - CrossGolf - fått ytterligare attityd. Det innebär hög markfrigång, attribut som takrelingar och skyddsplåtar som på en suv. Men det innebär inte att det är fritt fram rakt ut i terrängen. Det handlar fortfarande om en framhjulsdriven bil, placerad i ett segment mittemellan suv och MPV. Volym Kupévolymen är större än hos originalet. Fram sitter vi något högre och förarsättet ger bra körställning. Komfort och utrymme i baksätet är generöst i all led. Baksätena kan skjutas, fällas eller flyttas utifrån behov för bagage. Standard är 395 liter. Rapp drivlina Vår CrossGolf är utrustad med en 140 hks TDI diesel, vars kraft överförs via en smidig DSG Tiptronic-låda. Motorn är råstark och kommer från låga varv och svarar lågt upp i hastighetsregister. DSG-låda väljer växel exaktare och därmed snabbare än traditionella automatlådor. Med stöd av motorn innebär det också rapp respons i olika körsituationer. För övrigt känns det precis som att köra en vanlig Golf - tryggt, stabilt och med ett välbalansera chassi. Dock är motorljudet något mer påtagligt i kupén. En större kupévolym främjar resonansljud, enligt finstämda öron. Text/foto: Staffan Johnsson