Ny Porsche 911 Turbo Cabriolet i höst
Den 8 september ställer Dr.Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, nya 911 Turbo Cabriolet på startlinjen. En 20-årig tradition inom 911-serien lever vidare med en ny 911 Turbo med klassisk tygsufflett. Porsche 911 Turbo Cabriolet är en 2+2-sitsig bil för den som vill den som vill kunna åka öppet. Men den har samtidigt kvar alla de egenskaper som en högprestanda-sportbil som Porsche 911 Turbo är känd för. Nya 911 Turbo Cabriolet är dessutom bränslesnål i jämförelse med sina konkurrenter tack vare konsekvent genomfört lättviktsbygge, god aerodynamik och avancerad motorteknologi. Precis som 911 Turbo Coupé drivs cabrioletversionen av en 3,6-liters, sexcylindrig ”boxer”-motor med biturboladdning med variabel turbingeometri (VTG). Motorn utvecklar 480 hk (353 kW) och 620 Nm i vridmoment redan vid 1 950 r/min. Med det nya tillvalet ”Sport Chrono Turbo Package” – som omfattar en övertrycksfunktion – finns 680 Newtonmeter tillgängligt under kortare perioder. Snabbare med automat Versionen med manuell växellåda accelererar från 0 till 100 km/h på endast fyra sekunder. Med Tiptronic S kapas tiden till 3,8 sekunder. Båda versionerna når en toppfart av 310 km/h. Bränsleförbrukningen för 911 Turbo Cabriolet är 12,9 liter per 100 km – ett värde som tål att jämföras med konkurrenterna. Trots cabriolet-specifika förstärkningar av chassiet och det automatiskt utfällbara rundslagningsskyddet bakom baksätet är den öppna versionen av 911 Turbo bara 70 kilo tyngre än kupén. Tygtaket, sytt i tre lager, öppnas eller stängs automatiskt på cirka 20 sekunder och gör att tyngdpunkten blir lägre på bilen. Hjulställen har optimerats efter cabriolet-modellens speciella behov och bilen har det aktiva fjädringssystemet Porsche Active Suspension Management (PASM) som standardutrustning. Den nya 911 Turbo Cabriolet ger de sportiga körprestanda som är typiska för en Porsche 911, samtidigt som den bjuder extremt hög körsäkerhet och tilltalande köregenskaper. Välutrustad Stabilitetssystemet Porsche Stability Management (PSM) och den aktiva fyrhjulsdriften Porsche Traction Management (PTM) bidrar också till bilens osedvanliga prestanda. Fyrhjulsdriften har en elektroniskt styrd multilamellkoppling som fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxel beroende på aktuellt behov. Med växlingstider på maximalt 100 millisekunder är den snabbare än motorn i att reagera på lastväxlingar. Med ett luftmotståndsvärde på cW=0,31 ligger 911 Turbo Cabriolet på samma nivå som kupémodellerna. Med hjälp av den bakre spoilern – som fälls ut automatiskt vid hastigheter över 120 km/h och som höjs 30 millimeter mer än på Coupé – är den här bilen den enda serietillverkade cabrioleten som genererar negativa lyftkrafter på bakaxeln. Klarar alla världens krav Det passiva säkerhetssystemet inkluderar sex krockkuddar som standard och ett omfattande rundslagningsskydd med stålrör integrerade i vindrutans ram och automatiska störtbågar bakom de bakre ryggstöden. 911 Turbo Cabriolet uppfyller alla lagkrav för passiv säkerhet som finns på samtliga världens marknader. Dessutom är den utrustad med ett av världens effektivaste bromssystem. Sexkolvsoken fram härstammar från Porsche Carrera GT. För den som så önskar finns även de tävlingsutprovade och lätta keramikbromsarna Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) tillgängliga till 911 Turbo Cabriolet. OH