Nya modeller av Saab 9-3
Ett helt nytt program av Saab 9-3 lanseras nu. Det blir modeller med fyrhjulsdrivning och ännu kraftfullare motorer med diesel, bensin och BioPower (E85) som bränslealternativ. Tre motoralternativ: en nyskapande 1,9 liters diesel med tvåstegs turbo och 180 hästkrafter (132 kW), en 2,8 liters V6 bensinmotor och en 2,0t BioPower som ger 175 hk med bensin och 200 hk när den körs på E85. Det avancerade systemet för fyrhjulsdrivning har döpts till Saab XWD (Cross Wheel Drive) och är exklusivt för 9-3 Aero Sport Sedan och SportCombi. XWD har nyutvecklade funktioner för kontroll av hjulspinn och en elektroniskt styrd differentialbroms bak. Den nya 1,9 liters dieselmotorn är först i premiumsegmentet med ett integrerat tvåstegs turboaggregat. Utanpå känns nya 9-3-serien igen på den helt nya karossformen framför vindrute-stolparna, de nya stötfångar- och ljusarrangemangen både fram och bak samt de nya dörrarna och dörrhandtagen (gäller SportSedan och SportCombi). Buktande trösklar blir standard på hela serien. Alla dessa formelement samverkar för att ge bilen en tydligare Saab-identitet och en djärvare mera påtaglig närvarokänsla på vägen. På SportSedan är exempelvis hela 70 procent av de synliga karossdelarna nya. Det aktiva systemet för fyrhjulsdrivning Saab XWD är konstruerat för att optimera bilens följsamhet och stabilitet under alla körförhållanden. Det erbjuds på Aero-versionerna av 9-3 SportSedan och SportCombi i kombination med den uppgraderade turboladdade V6-motorn på 2,8 liter och 280 hk. Denna har fått 15 procent högre vridmoment, upp till 400 Newtonmeter, vilket väl matchar bilens ökade drivförmåga. Växlingar sker antingen med manuell eller med automatisk låda. Båda är sexväxlade. Detta moderna system inkluderar två nya detaljer; dels en förebyggande insats av bakhjulsdrift vid start för att ge maximalt grepp och dels en bakre aktiv elektronisk differentialkontroll (eLSD), som möjliggör variabelt kraftuttag mellan bakhjulen. Saab XWD är ett helautomatiskt system som vid behov distribuerar moment till bakhjulen baserat de aktuella körförhållandena. På så sätt är alltid momentfördelningen fram/bak fullt optimerad En av egenskaperna är att garantera Saab Aero-föraren säkert väggrepp i halt väglag. En bonuseffekt är att systemets sofistikerade funktion ger körupplevelsen en sportigare dimension i alla körförhållanden. Den fint balanserade kraftfördelningen mellan hjulaxlarna höjer den tröskel där elektronisk chassikontroll (ESP) och låsningsfria bromsar (ABS) normalt griper in för att assistera föraren. Man kan säga att föraren får mer att säga till om bakom ratten. Systemet kontrolleras av en särskilt elektronisk enhet som samarbetar med styrsystemen för motor, kraftöverföring och ESP/ABS. Hårdvaran består av en så kallad Power Take-off Unit (PTU) i främre slutväxeln som via en kardanaxel distribuerar kraft till Rear Drive Module (RDM). I systemet ingår momentöverföringsfunktionen TTD (Torque Transfer Device) samt en elektroniskt styrd bakre differentialkontroll som förkortas eLSD. Den senare är tillval. Både TTD och eLSD är vätskekopplingar som levereras från svenska Haldex. OH