Fler dubbelledbussar till Göteborg
En av de stora fördelarna med att välja buss istället för ett spårbundet system är att investeringskostnaderna är mycket lägre och implementationstiden mycket kortare. Denna göteborgska busslinje har bussar med hög passagerarkapacitet, snabb av- och påstigning, täta avgångar och i vissa fall separata busskörgator. Linjen blev direkt från starten mycket populär och trots avgångar med ledbussar var femte minut, räckte inte kapaciteten till. Operatören Göteborgs Spårvägar valde därför att investera i fyra av Volvo Bussars 24 meter långa dubbelledbussar, Volvo 7500, registrerade för 165 passagerare. Operatören har nu beslutat att köpa ytterligare sju dubbelledbussar, för leverans i september/oktober. – Då sätter vi in de elva dubbelledbussarna som grundutbud på stombusslinje 16 och kompletterar i rusningstrafik med vanliga ledbussar, tvärtemot vad vi gör idag, säger Pierre Modini. Dubbelledbussen är konstruerad för att ta upp till 200 passagerare. Men på vissa marknader skulle det vara fullt möjligt att öka kapaciteten upp till 270 passagerare. Bussen har lågt golv genom hela bussen för att det skall gå snabbt och lätt att stiga av och på. Chassiet byggs i Volvo Bussars fabrik i Borås och karossen i företagets fabrik i Säffle. Bosse Lindström