23948sdkhjf

Etanolhybridbuss presenterad

En fullstor stadsbuss med lågt golv som minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent om den drivs med etanol och sparar minst 25 procent bränsle, det är vad Scanias hybridkonceptbuss handlar om.

Scanias hybridkonceptbuss uppfyller alla dessa mål och de strängaste utsläppskraven. Energi lagras med hjälp av superkondensatorer som är mycket robustare än batterier och därmed lämpar sig för hårda driftsförhållanden. Bussen är resultatet av ett treårigt utvecklingsprojekt vid Scania Tekniskt Centrum i Södertälje. – Bästa sättet att bemästra trafik- och miljöproblem i städer är att göra det enklare att åka kollektivt och därigenom locka fler passagerare, säger Hasse Johansson, ansvarig för forskning och utveckling. Konceptbussen med lågt golv, breda dörrar, öppen interiör och automatisk biljetthantering är ett stort steg i rätt riktning. Komfort och passagerarflöde är utmärkta för en fullstor stadsbuss. – Etanolhybridkonceptet är bevis för Scanias avsikt att bidra till övergången till hållbar stadstrafik, en övergång som måste inledas omedelbart. – Vi ser ingen anledning att vänta på andra nya bränslen och tekniker som kan bli gångbara om tio år. Med vårt innovativa hybriddriftkoncept förbättrar vi bränsleekonomin och minskar utsläppen med åtminstone 25 procent och vid etanoldrift minskar utsläppen av fossil koldioxid med upp till 90 procent. Tolv vanliga etanolbussar utrustade med Scanias hybriddriftsystem sätts in i daglig trafik i Stockholm under 2008 och 2009 i samarbete med SL (Storstockholms lokaltrafik). Tio av dessa finansieras delvis av Energimyndigheten. Bosse Lindström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078