23948sdkhjf

Lastbilsserier med förbättrad aerodynamik

Den tyska lastbilstillverkaren MAN har aviserat två nya lastbilsserier, TGX och TGS. De kommer att ha världspremiär i oktober och bland annat att erbjuda en förbättrad aerodynamik.

Jämfört med den nuvarande TGA-modellen kommer de nya lastbilsserierna TGX och TGS att uppnå ett cw-värde som i snitt är fyra till två procent bättre. Den mjukt aerodynamiska designen ska ge en markant minskning av bränsleförbrukningen, vilket innebär lägre milkostnad för ägaren. Ett intensivt utvecklingsarbete, bland annat i vindtunnel, har resulterat i att de nya utvändiga backspeglarna, luftriktarna och A-stolparna reducerar vindbruset med hela 30 procent. En del av luftflödet runt de utvändiga backspeglarna leds nu en bra bit bakom speglarna längs sidorutorna. Speglarnas tendens att bli smutsiga har genom detta reducerats, enligt tillverkaren, med cirka 60 procent och även sidorutorna hålls renare. För föraren innebär det bra sikt till färre stopp för rengöring. Många kluriga innovationer Företagets utvecklingsingenjörer har utvecklat en innovativ, patenterad takspoiler för TGX med XLX-hytt. Bland annat ska föraren kunna njuta av frisk luft via takluckan utan att ”förstöra” aerodynamiken. Till detta har teknikerna ägnat stor uppmärksamhet åt takspoilerns stabilitet. Även om luftflödet kommer bakifrån ska den klara vindhastigheter på upp till 200 km/h. Detta för att eliminerar risken för takspoilerskador på parkerade fordon. De aerodynamiska förbättringarna är även en fördel för de moderna Common Rail motorerna i TGX och TGS. Den nya designen ökar också luftflödet till kylaren med cirka 15 procent, vilket gör att kylfläkten inte behöver aktiveras lika ofta. Det ger lägre elförbrukning, med lägre bränsleförbrukning samt minskad ”buller” i hytten. Bosse Lindström Fakta MAN-koncernen, med huvudkontor i München, Tyskland, sysselsätter globalt cirka 60.000 medarbetare och har en årsomsättning på cirka 14,9 miljarder euro. MAN Nutzfahrzeuge Gruppen, med 34.000 medarbetare hade det senaste räkenskapsåret en omsättning på 7,4 miljarder Euro och sålde mer än 63.000 lastbilar från 7,5 ton och uppåt. Neoman Buss ansvarar för utveckling, produktion och försäljning av bussar. Gruppen sysselsatte under 2004 mer än 8.000 medarbetare, sålde mer än 6.100 bussar och hade en omsättning på mer än 1,2 miljarder euro. Svenska dotterbolaget MAN Lastbilar & Bussar AB består av cirka 25 medarbetare på huvudkontoret i Järfälla och de åtta försäljningskontoren. Det finns 19 kontrakterade serviceverkstäder i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063