23948sdkhjf

Sju miljoner tunga däck per år

75 procent av Continentals tunga däckproduktion är avsedd för kategorin varutransporter (distributionsbilar) och femton procent passagerartransport (buss). Resterande tio procent av produktionen är anläggningsdäck.

Att kategorin anläggningsdäck bara är tio procent innebär inte att företaget satsar mindre på dessa, snarare tvärtom, nyligen lanserades en helt ny serie däck för blandad körning (allmän väg och terräng). Anläggningsbilar körs, globalt, omkring 750 miljarder kilometer varje år. Någon har räknat ut att de fordon som använder koncernens tunga däck årligen transporterar vikten av Empire State Building mer än 70 000 gånger. Bara så du vet. En del av körningen görs på allmän väg, en annan del i terräng. För däcken innebär detta tuffa villkor och kraven på slitstyrka är därför högt ställda. För allmänheten är Continental mest känd för sin däckproduktion. Koncernen tillverkar däck till såväl personbilar som tunga lastfordon och entreprenadmaskiner. Däcken levereras som originalutrustning och för eftermarknaden. Koncernens däck marknadsförs under varumärkena Continental, Uniroyal, Semperit och Barum. Sedan 1978 har koncernen en jourservice, Conti Breakdown Service, som erbjuder ett nätverk av servicepartners i större delen av Europa. De kan snabbt rycka ut för att ge hjälp i samband med ett däckhaveri. Omsatte nära 15 miljarder euro Men koncernen är även en stor underleverantör till framför allt fordonsindustrin. Bland annat inom bromssystem, chassikomponenter, fordonselektronik och tekniska elastomerer. - Koncernen sålde under fjolåret produkter för nästan 14,9 miljarder euro och hade 85 000 anställda spridda över världen, berättar Herbert Mensching, marknadsansvarig tunga däck Continental. - Första halvåret 2006 skakades eftermarknaden av en ostadig efterfrågan. Till detta kom extremt höga prisökningar på råmaterial, men totalt slutade året väl. Första kvartalet 2007 har börjat bra. - Produktionen utnyttjas till 100 procent. Men prispressen är fortfarande ett problem som kommer att kräva reglerande åtgärder. Divisionen tunga däck ökade sin omsättning med 6,5 procent (till 1,5 miljarder euro). Resultat efter justeringar ökade med 2,6 procent. Kostnaderna för råmaterial ökade, enbart för Continental, med 110 miljoner euro under 2006 (i samtliga fall jämfört med året innan). Koncernens totala försäljning av lastbilsdäck ökade med drygt fyra procent (till nästan sju miljoner enheter). Divisionen för tunga däck har 8 000 anställda globalt. Bosse Lindström

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078