Förbättrad förarkomfort
Stralis är Ivecos stora lastbil för fjärrtrafik och tung distributionstrafik. Med en omfattande kundundersökning som underlag har konstruktörerna fått fram en bil som ska öka förarens och passagerarnas komfort och trivsel. Den större förarhytten har större britsar, bättre klädsel, förbättrad invändig belysning och femton procent större förvaringsutrymmen. Det finns tre olika typer av hytt, beroende på bilens användningsområde. Samtliga hytter har en ny förarstol, ställbar i fyra lägen och luftfjädrande. Tillsammans med en ny typ av rattinställning ska varje förare nu kunna nå en optimal sittposition. Förfinade motorer Motorbroms, den hydrauliska retarden, radion och tempomaten ska kunna användas utan att föraren behöver släppa händerna från ratten. Även knappar och reglage har placerats tydligare och enklare att nå. Detta tillsammans med den bättre isolerade hytten ska ge tysta och komfortabla mil. Bilar för fjärrtrafik kräver övernattningar och trots större britsar, större bord, flera och större förvaringsutrymmen erbjuder den nya hytten större rörelsefrihet. Motorerna har pumpmunstyckeselement med upp till 2.000 bars insprutningstryck, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder, monomotorblock och –cylinderhuvud för större styvhet, motorbroms, elektronisk motorstyrning som reglerar insprutningstidpunkten och –mängden för varje enskild cylinder. Turboaggregatet har variabel geometri för snabb reaktion vid alla varvtal. Det maximala vridmomentet nås redan vid 1.000 varv/min och bibehålls över ett stort varvtalsområde. Servicevänligare Det finns tre motorstorlekar, på åtta, tio respektive tretton liters cylindervolym och de ger en effekt på 310 – 560 hk (228 – 412 kW). Maximalt vridmoment når upp till 2.500 Nm. Totala körkostnaden har minskat. Oljebytsintervallerna har förlängts till 150.000 km, fordons- och verkstadsdiagnoser kan göras snabbare, bränsleförbrukningen har minskat mellan två och fem procent. Det finns ett flertal växellådor (manuella, elektroniskt styrd, helautomatisk) och drivaxlar att välja mellan. Allt för att nå en så optimal drivlina som möjligt för den typ av körning det aktuella fordonet är avsett för. Genom en ny CAN-bussarkitektur och multiplexteknologi har den totala kabeldragningen i hytten kunnat kortas med 45 procent. Enligt tillverkaren ökar detta tillförlitligheten eftersom fordonets alla viktiga styrningar och sensorer får enklare att kommunicera med varandra. Bosse Lindström